Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Κάμερες και γιλέκα

Τώρα η κυβέρνηση τους κατηγορεί για... παράπλευρες απώλειες. Χρειάζεται να το αποδείξει; Μάλλον όχι. Αλλά η ουσία κείται κι αυτή παραπλεύρως. Για άλλη μια φορά ένα κίνημα βάσης στρέφεται ενάντια σε ό,τι αντιπροσωπεύει την εξουσία του κράτους. Για την ακρίβεια, σε ό,τι επιβεβαιώνει ότι το κράτος εκτός από το μονοπώλιο της βίας, έχει και το μονοπώλιο της επιτήρησης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο χαρακτήρας του «μονοπωλίου» διαθέτει και το στοιχείο του κοινωφελούς κι αυτό επικαλούνται οι πολιτικοί ιθύνοντες κατακεραυνώνοντας τους "ταραξίες", όμως εδώ αρχίζει μια άλλη συζήτηση.

Σύμφωνα με τον Γάλλο υπουργό Εσωτερικών Κριστόφ Καστανέρ, τα "Κίτρινα Γιλέκα" εκτός του ότι έχουν αναστατώσει τη χώρα με τις θορυβώδεις κινητοποιήσεις τους και αποδιοργανώνουν την τουριστική βιομηχανία του Παρισιού, έχουν βανδαλίσει και σχεδόν το 60% των καμερών κυκλοφορίας σε όλη τη χώρα! Ο υπουργός λέει ότι η σκόπιμη καταστροφή τής εν λόγω υποδομής απειλεί την οδική ασφάλεια και θέτει ζωές σε κίνδυνο. Θα μπορούσαν τα πράγματα να ήταν διαφορετικά και να είχε γλιτώσει η Γαλλία από το τυφλό μένος των «Κίτρινων»; Θα μπορούσε όλη αυτή η συσσωρευμένη οργή που "έσκασε" με το «οικολογικό» χαράτσι στα καύσιμα να μην έπαιρνε σβάρνα ό,τι έβρισκε μπροστά της σε δρόμους και πλατείες;

Μέσα σε ένα τέτοιο ορμητικό ποτάμι αγανάκτησης, οι κάμερες κυκλοφορίας είναι κι αυτές άλλη μια απλοϊκή εξήγηση για την αποξένωση της μάζας από την ανάλγητη εξουσία: ένας καλά οργανωμένος εισπρακτικός μηχανισμός του κράτους που παίρνει λεφτά από τις τσέπες των φτωχών. Τα σημάδια των βανδαλισμών στις κάμερες είναι ορατά σε όλη τη Γαλλία, μεταδίδει ο ανταποκριτής του BBC στο Παρίσι Χιου Σκόφιλντ. Άλλες ψεκασμένες με μαύρο σπρέι, άλλες τυλιγμένες με ταινίες. Άλλες έχουν «εξουδετερωθεί», άλλες έχουν υποστεί ζημιές, άλλες καταστράφηκαν εντελώς. Όμως η σοβαρότητα της κατάστασης -η οποία πιστεύεται ότι επηρεάζει περισσότερες από τις μισές από τις 3.200 κάμερες σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας- ήταν εν πολλοίς άγνωστη πριν τις δηλώσεις του υπουργού.

Αντιστρόφως ανάλογα

Υπόψιν ότι ο επανακαθορισμός των ορίων ταχύτητας είχε εξοργίσει τους Γάλλους πριν ακόμη εμφανιστούν τα "Κίτρινα Γιλέκα". Στις αρχές του περασμένου χρόνου, η κυβέρνηση επανέφερε σε πολλούς κύριους δρόμους τα όρια ταχύτητας της δεκαετίας του ’70, μειώνοντάς τα, από τα 90 χιλιόμετρα την ώρα, στα 80. Θυμωμένοι από την αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα και καταγγέλλοντας το διαρκώς αυξανόμενο κόστος των μετακινήσεων, ειδικά για όσους ζουν σε αστικά κέντρα, στο οποίο σαφώς συνυπολογίζονται τα όλο και πιο πιθανά πρόστιμα για τροχαίες παραβάσεις, οι διαδηλωτές ξέσπασαν την οργή τους σε ό,τι υποδηλώνει την "παρέμβαση" του κράτους στους δρόμους, σε κάμερες και σταθμούς διοδίων.

Πάντως, ενώ ο αριθμός των «Κίτρινων» που πηγαίνουν στις διαδηλώσεις του σαββατοκύριακου βαίνει μειούμενος από τότε που η κυβέρνηση αναδιπλώθηκε και έκανε κάποιες παραχωρήσεις, δεν συμβαίνει το ίδιο και με την πολιτική αντιπαράθεση που έχει πυροδοτήσει το κίνημα, η οποία κυριαρχεί πλέον στη Γαλλία.

Πριν λίγες ημέρες ο πρωθυπουργός Εντουάρτ Φιλίπ ανακοίνωσε τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση των «παράνομων» διαδηλώσεων αναζωπυρώνοντας τη διαμάχη, ενώ ένα βίντεο από τους δρόμους του Παρισιού, στο οποίο ένας πρώην πυγμάχος εμφανίζονταν να γρονθοκοπεί αστυνομικούς των ειδικών δυνάμεων τρέποντάς τους σε φυγή, δίχασε την κοινή γνώμη. Κάποιοι ενοχλήθηκαν από την επιθετικότητα ενός πολίτη κατά των οργάνων της τάξης, άλλοι όμως εκθείασαν και υποστήριξαν την πράξη του. Σαν να μην έφταναν αυτά, την Τρίτη παραιτήθηκε σε... απευθείας τηλεοπτική μετάδοση η πρόεδρος -από πέρυσι- της Εθνικής Επιτροπής Δημόσιου Διαλόγου, πρώην υπουργός Αθλητισμού -επί κυβερνήσεων Σαρκοζί - Σοντάλ Γιουανό, στην οποία ο Πρόεδρος Μακρόν ανέθεσε τον «εθνικό διάλογο» για τις σχέσεις κράτους - πολιτών μετά την εξέγερση των «Κίτρινων Γιλέκων». Η παραίτησή της μόλις μία εβδομάδα πριν την έναρξη της διαδικασίας ήταν αναπόφευκτη μετά την κατακραυγή που προκάλεσε η αποκάλυψη ότι από την εν λόγω επιτροπή η Γιουανό αμείβονταν με 14.666 ευρώ τον μήνα (!), δηλαδή μόλις 474 ευρώ λιγότερα από ό,τι ο ίδιος ο Πρόεδρος...

Δείτε όλα τα σχόλια