Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Το Ταμείο μιας ενδεχόμενης αποχώρησης

Τι σημαίνει για τη χώρα η παραμονή ή έξοδος του ΔΝΤ

Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, κανένας υψηλά ιστάμενος αξιωματούχος - από την Αθήνα μέχρι τις Βρυξέλλες και από το Βερολίνο μέχρι την Ουάσιγκτον- δεν ήταν σε θέση να στοιχηματίσει για το αν το ΔΝΤ θα παραμείνει ουσιαστικά στο ελληνικό πρόγραμμα ή όχι. Το Eurogroup της Πέμπτης φαίνεται ότι έκανε ένα βήμα προς τα εμπρός σε σχέση με την ελάφρυνση του χρέους, ενώ συμφωνήθηκε οι θεσμοί να πραγματοποιήσουν επικαιροποιημένη ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους, ώστε να οδηγηθούμε σε λύση μέχρι την 21η Ιουνίου. Οι κρίσιμες συζητήσεις αναμένεται να συνεχιστούν και τις επόμενες μέρες, με τον επόμενο πιο σημαντικό "σταθμό" να είναι το Ουίστλερ του Καναδά, όπου την ερχόμενη εβδομάδα (31.5 - 2.6) θα πραγματοποιηθεί η συνάντηση των υπουργών Οικονομικών των G7, παρουσία και της επικεφαλής του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ.

Μετακίνηση από τις ακραίες θέσεις

Δεδομένου πως η 4η αξιολόγηση βαίνει προς ολοκλήρωση, το ζήτημα που “καίει” την ελληνική κυβέρνηση είναι το τι μέλλει γενέσθαι με την επιπλέον ελάφρυνση του ελληνικού χρέους και την είσοδο ή μη στο ελληνικό πρόγραμμα του ΔΝΤ, κάτι το οποίο θα επηρεάσει το έτερο σημαντικό θέμα, το οποίο δεν είναι άλλο από τον μεταμνημονιακό “βηματισμό” της χώρας.

Μέχρι στιγμής η γερμανική κυβέρνηση φέρεται να έχει φέρει τα πασίγνωστα πλέον προσκόμματα σε σχέση με το ελληνικό ζήτημα, ωστόσο φαίνεται πως ήδη έχει ξεκινήσει η απομάκρυνση όλων των πλευρών από τις “ακραίες” θέσεις, προκειμένου να δοθεί μια συνολική τελική λύση. Την ίδια ώρα, το κλίμα που... απέπνεαν οι Βρυξέλλες έφερνε το ΔΝΤ πιο κοντά στη συμμετοχή του, ωστόσο τίποτα δεν θεωρείται βέβαιο αυτή τη στιγμή.

Η μόνη ανησυχία για την ελληνική πλευρά θα ήταν να επιλεγεί ένας "εύσχημος" τρόπος συγκράτησης του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα, με όλα τα αρνητικά που επισύρει κάτι τέτοιο και που δεν είναι άλλα από τα μέτρα για συντάξεις και αφορολόγητο για τα έτη 2019 και 2020, τα οποία όμως θα συνοδεύονται από ισόποσα (δημοσιονομικά) αντίμετρα.

Η εξαγορά και οι βαθμοί ελευθερίας

Πάντως, σε περίπτωση που το ΔΝΤ δεν μείνει ικανοποιημένο από την προτεινόμενη λύση, τότε αυτό θα οδηγήσει στο ότι θα πρέπει να εξαγοραστούν από τον ESM τα 12 δισ. που έχει δανείσει στην Ελλάδα, με τη χώρα μας να κερδίζει τουλάχιστον 2 και πλέον ποσοστιαίες μονάδες στο επιτόκιο. Σε κάθε περίπτωση, έχει ξεκαθαριστεί ότι το Ταμείο θα διατηρήσει τον ρόλο τεχνικού συμβούλου στην Ελλάδα, κάτι το οποίο θα μειώσει τη δυνατότητα παρέμβασής του προφανώς, αλλά δεν θα πάψει να υφίσταται η παρουσία του στη χώρα μας. Φαίνεται ότι κάτι τέτοιο θα έδινε ακόμη μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας στην κυβέρνηση για να μην εφαρμόσει τα μέτρα για τα οποία έχει δεσμευτεί εξαιτίας τής μέχρι τώρα παρουσίας του στο ελληνικό πρόγραμμα και αυτό αποτελεί ισχυρό κίνητρο.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι αναλυτές ισχυρίζονται πως η "στάμπα" παραμονής του Ταμείου στην Ελλάδα θα έδινε σήμα στις αγορές ότι το ελληνικό χρέος καθίσταται πλέον βιώσιμο. Το αντεπιχείρημα αναφέρει πως με το απαραίτητο "μαξιλάρι" των 18 δισ. ευρώ, το οποίο είναι σχεδόν έτοιμο, δεν πρόκειται να υπάρξουν αναταράξεις μετά την 20ή Αυγούστου.

"Μπρα ντε φερ" για την επιμήκυνση

Με τα τωρινά δεδομένα, για να καταστεί εξυπηρετήσιμο το ελληνικό χρέος θα πρέπει να δοθεί μια “καλή” επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής για τα δάνεια του EFSF, τα οποία φτάνουν τα 130 δισ. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η Γερμανία επιμένει σε επιμήκυνση έως 5 χρόνων, ενώ από τις άλλες πλευρές ασκούνται πιέσεις για πάνω από 10 χρόνια. Το ιδανικό σενάριο για τη χώρα μας θα ήταν να φτάσει τα 15.

Τι γίνεται με τις ρήτρες αιρεσιμότητας

Παράλληλα, η μη “ισχυρή” παρουσία του ΔΝΤ ενδεχομένως θα ενίσχυε την... όρεξη του Βερολίνου για ρήτρες αιρεσιμότητας συνδεόμενες με στάδια περαιτέρω αναδιάρθρωσης του χρέους, σε μια προσπάθεια να εντάξουν όρους και προϋποθέσεις οι οποίες προφανώς θα δημιουργούσαν ζητήματα και στα “μάτια” των αγορών. Πρόκειται επί της ουσίας για τον λεγόμενο γαλλικό μηχανισμό, που συνδέει χρέος και ανάπτυξη, ο οποίος δεν γίνεται εκ των πραγμάτων να ενεργοποιηθεί “μία και έξω” αλλά σε βάθος χρόνου και ανάλογα με το μέγεθος της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Πλέον είναι σαφές πως ο μηχανισμός δεν θα είναι αυτόματος, αλλά πολύ δύσκολα μπορεί να τεθεί ως προϋπόθεση κάτι παραπάνω από την τήρηση των ορίων για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος, ενώ παράλληλα θα πρέπει να τηρούνται και οι συνθήκες που επιθυμεί το ΔΝΤ.

Σύνδεση με τα κέρδη από τα ομόλογα

Ό,τι και αν συμβεί τελικά, κάτι το οποίο θα είναι υψηλής πολιτικής σημασίας για την κυβέρνηση φαίνεται πως θα ήταν καλή λύση να συνδεθεί με προαπαιτούμενα μόνο με την επιστροφή των κερδών των ευρωπαϊκών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα. Μάλιστα, σε ό,τι αφορά αυτά τα χρήματα, εξετάζεται να δίνονται τα μισά για το χρέος και τα υπόλοιπα μισά για πραγματοποίηση επενδύσεων. Επειδή τα αρχικά δάνεια της Ελλάδας είχαν δοθεί μέσω διακρατικών συμφωνιών, αυτά τα χρήματα είναι δυνατόν να συνδεθούν με την τήρηση προϋποθέσεων. Ωστόσο, για όλα τα υπόλοιπα, οι κανόνες της Κομισιόν δεν προβλέπουν κάτι τέτοιο. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα μπορούσε ενδεχομένως να συνταχθεί μια λίστα στην οποία θα αναφέρονται ρητά κάποιες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες θα συνδέονταν με την επιστροφή των κερδών.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Φως και δικαιοσύνη

Τα αποτελέσματα της ιατροδικαστικής εξέτασης έδειξαν ότι ο Ζακ Κωστόπουλος πέθανε από ισχαιμικό επεισόδιο που προκλήθηκε από πολλαπλά τραύματα. Για να τα λέμε όπως είναι: ο άνθρωπος πέθανε από την...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο