Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο άνθρωπος που έβαλε την ελληνική μόδα στα διεθνή σαλόνια

Πέθανε ο Γιάννης Τσεκλένης

Τα εντυπωσιακά χαρακτηριστικά σχέδια και τα έντονα χρώματα γυναικείων ενδυμάτων που έγιναν για περισσότερα από σαράντα χρόνια ταυτόσημα της ελληνικής μόδας που πέρασε τα σύνορα και έγινε για πρώτη φορά διεθνής έφεραν την υπογραφή του Γιάννη Τσεκλένη, του σχεδιαστή που πέθανε χθες σε ηλικία 82 ετών.

Ο ευρηματικός και τολμηρός αυτός σχεδιαστής και επιχειρηματίας, που έβαλε την ελληνική μόδα και επιχειρηματικότητα στο διεθνές κάδρο, διέγραψε μια σπουδαία και παραγωγική καριέρα, καταφέρνοντας οι δημιουργίες του να πωλούνται παγκοσμίως από κορυφαία καταστήματα σε περισσότερες από τριάντα χώρες το διάστημα 1965 με 1991.

Αντλώντας έμπνευση των πρωτοποριακών σχεδίων για τα υφάσματα των ρούχων του από τον ελληνικό και τον παγκόσμιο πολιτισμό, ο Τσεκλένης ήταν ο άνθρωπος που ενέταξε την υπογραφή του στην καθημερινότητά μας, καθώς εκτός από τη μόδα, ασχολήθηκε με επιτυχία με όλες τις μορφές του design. Από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, έως αντικείμενα καθημερινής χρήσης, σχεδιασμό χώρων, ακόμη και σχολείων. Ο Τσεκλένης σχεδίασε από στολές αεροσυνοδών και αστυνομικών έως μαθητικές ποδιές.

Μυθιστορηματική ζωή

Με αυξημένη επιχειρηματική διορατικότητα, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή, διεύθυνε εργοστάσια παραγωγής υφασμάτων και συνεργάστηκε με εγχώρια και διεθνή ονόματα της μόδας, από τον Ντίμη Κρίτσα έως την Ελίζαμπεθ Άρντεν. Ιστορική έμεινε η συνεργασία του με τα πολυκαταστήματα Μινιόν, που έληξε με την καταστροφή του πολυκαταστήματος από πυρκαγιά.

Είναι η εποχή που ο Τσεκλένης διαγνώστηκε με μελάνωμα στο χέρι και υποβλήθηκε σε ακρωτηριασμό. Οι τράπεζες δεν ανανέωσαν τη συνεργασία μαζί του, με αποτέλεσμα μετά από λίγο καιρό να κλείσει τα καταστήματα εμπορίας ρούχων στην Ελλάδα και να πάει στις ΗΠΑ όπου συνεργάστηκε με βιομηχανίες ένδυσης. Επιστρέφει στην Ελλάδα και αναλαμβάνει τη διεύθυνση της Πειραϊκής-Πατραϊκής, θέση από την οποία παραιτείται το 1989. Το 1991 αποχωρεί οριστικά από τον συγκεκριμένο χώρο διαβλέποντας πως η ελληνική μόδα δεν μπορεί να είναι πλέον ανταγωνιστική.

Ο Γιάννης Τσεκλένης είχε δωρίσει το σύνολο των συλλογών του στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα «Β. Παπαντωνίου» και έργα του έλαβαν μέρος σε πολλές αναδρομικές εκθέσεις, όπως «Γιάννης Τσεκλένης - Ένας Έλληνας σχεδιαστής μόδας» στο Θέατρο Θησείο, «Έξι ‘παγκόσμιοι’ Έλληνες σχεδιαστές» στο Ζάππειο, στο Λονδίνο και στη Λευκωσία και την πρόσφατη «Tseklenis. Τα χρόνια της μόδας» στο Ναύπλιο.

Αυτό το διάστημα ετοίμαζε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση που θα παρουσιαζόταν στο τέλος του χρόνου, η οποία και θα πραγματοποιηθεί αφιερωμένη στη μνήμη του.

Τιμητικές διακρίσεις

Για το έργο του είχε λάβει πολλές τιμητικές διακρίσεις ανάμεσα στις οποίες τον Αργυρό Σταυρό του Τάγματος του Φοίνικος, το Χρυσό Μετάλλιο της Μόδας από το Ελληνικό Ινστιτούτο Μόδας, την Κόρη των Κυκλάδων από το Ελληνικό Κέντρο Μόδας και το βραβείο Δίολκος της Ελληνικής Ακαδημίας Marketing.

Ήταν παντρεμένος με την Έφη Μελά, με την οποία και απέκτησε έναν γιο, τον Κωνσταντίνο, γνωστό εννοιολογικό καλλιτέχνη και κινηματογραφιστή.

Η υπουργός Πολιτισμού στο συλλυπητήριο μήνυμά της αναφέρει πως «ο Γιάννης Τσεκλένης είναι ένας από τους ελάχιστους και οπωσδήποτε ο πιο ονομαστός από εκείνους που πέτυχαν να ακουστεί ο όρος ‘ελληνική μόδα’ στο εξωτερικό. Με ξεχωριστή δημιουργικότητα και ευρηματικότητα, αξιοποίησε τον πλούτο του ελληνικού πολιτισμού με τα περίφημα prints, που αποτέλεσαν το σήμα κατατεθέν της σχεδιαστικής του υπογραφής. Οι δημιουργίες του υπήρξαν ένα μέσο διεθνούς προβολής και της Ελλάδας. Ο θάνατός του είναι απώλεια και για την αισθητική της καθημερινότητάς μας».

Μάνια Ζούση

 

ΜΟΤΟ

Ο ευρηματικός και τολμηρός αυτός σχεδιαστής και επιχειρηματίας, διέγραψε μια σπουδαία και παραγωγική καριέρα, καταφέρνοντας οι δημιουργίες του να πωλούνται παγκοσμίως από κορυφαία καταστήματα σε περισσότερες από τριάντα χώρες το διάστημα 1965 με 1991

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Πειθαρχία ναι, δημοκρατία θα δούμε

Ακόμη μία φορά η Γερμανία εκμεταλλεύεται μια κρίση για να ισχυροποιηθεί ακόμη περισσότερο έναντι των εταίρων της. Τώρα όμως οι αντιδράσεις είναι οξύτατες, η πειθαρχία κλονίζεται και η συνοχή της Ε.Ε. δεν φαίνεται τόσο χαλύβδινη. Όλο και λιγότεροι στενοχωριούνται γι’ αυτό.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο