Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο Καραγκιόζης της Αθήνας

Περπατώντας στην Αθήνα της προπολεμικής περιόδου και περνώντας από τις παραδοσιακές γειτονιές της, θα συναντήσουμε τις μάντρες, δηλαδή παλιά οικόπεδα που χρησιμοποιούνταv για να στεγάσουν τις παραστάσεις του Καραγκιόζη

 

Του Άγγελου Μανταδάκη

 

Ο Καραγκιόζης είναι το ελληνικό θέατρο σκιών που έλκει την καταγωγή του από την τουρκική Ανατολία.

Το όνομά του στα τουρκικά είναι καρά-γκιοζ, δηλαδή μαυρομάτης. Περπατώντας στην Αθήνα της προπολεμικής περιόδου και περνώντας από τις παραδοσιακές γειτονιές της, θα συναντήσουμε τις μάντρες, δηλαδή παλιά οικόπεδα που χρησιμοποιούνταv για να στεγάσουν τις παραστάσεις του Καραγκιόζη. Αυτές είχαν ταυτιστεί με το όνομα του καραγκιοζοπαίχτη. Μια από αυτές ήταν και η μάντρα του Παναγιωτόπουλου στην Ακαδημία Πλάτωνος, όπου τον κεντρικό ρόλο έπαιζε ο Σπαθάρης, ο νεότερος μεγάλος καραγκιοζοπαίχτης όλων των εποχών.

 

Σπαθάρης και Χαρίδημος

Λέγεται ότι τα παλιά χρόνια δεν υπήρχε ταμείο για να κόβει εισιτήρια, αλλά ο ίδιος ο Σπαθάρης ή κάποιοι δικοί του μάζευαν με δίσκο λεφτά από τους θεατές για την ενίσχυση του θιάσου.

Δημοφιλής ήταν και ο Χαρίδημος, που ανέβαζε τις παραστάσεις του στην Πλάκα, πίσω από το φανάρι του Διογένη (το μνημείο του Λυσικράτη). Μάλιστα ο Χαρίδημος ήταν τόσο γνωστός και δημοφιλής που, σε κάποιες παραστάσεις, συνέβαινε αυτό που σήμερα οι θεατράρχες ονομάζουν sold out, αφού δεν υπήρχε περίπτωση να βρεις εισιτήριο.

Εκτός από τις μάντρες αυτές, ήταν ιδιαίτερα γνωστή και εκείνη του Αντώνη Μόλλα, ενός από τους μεγάλους του ελληνικού θεάτρου σκιών.

 

Μόλλας και Δανέλλης

Ο Μόλλας έγινε ιδιαίτερα γνωστός, συχνά μάλιστα στο ακροατήριό του ήταν και η βασιλική οικογένεια.

Η κόρη του Αντώνη Μόλλα, Αρετή Γιοβάνου-Μόλλα, από μικρή έπαιζε Καραγκιόζη έξω από το σπίτι της μαζί με τον Μίμη, τον αδερφό της (τον διάδοχο του Αντώνη Μόλλα, γεννημένο στο πάλκο του πατέρα του)ν για να βγάζουν το χαρτζιλικάκι τους. Η ίδια παρομοίασε το στήσιμο της σκηνής με το όνομα «οργασμός». Επιπλέον, κάποιες φορές η κόρη του τού έφτιαχνε φιγούρες και βοηθούσε στις παραστάσεις.

Νά τι γράφει η κόρη του στο τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου της «Ο καραγκιοζοπαίχτης Αντώνης Μόλλας», των εκδόσεων Κέδρος, σχετικά με τη ζωή του Μόλλα:

«Το φυσικό τέλος μιας πλούσιας ζωής»

Ο Μόλλας γεννήθηκε στο Παγκράτι και πέθανε τα μεσάνυχτα της εικοστής ενάτης Δεκεμβρίου του 1948, σε ηλικία 67 χρονών, από συγκοπή. Οι άνθρωποι που τον συνόδευσαν στην τελευταία του κατοικία, ενώ ήξεραν πως η ταφή θα γίνει στο νεκροταφείο Κοκκινιάς, είδαν με απορία τα αυτοκίνητα να ξεκινούν από το Στάδιο, να ανεβαίνουν τη λεωφόρο Κηφισίας και να μπαίνουν στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Εκεί ήταν το θέατρό του. Θέλησαν σαν φόρο τιμής να τον περάσουν μπροστά από το θέατρο που τόσο αγάπησε, να τον χαιρετήσουν για στερνή φορά οι αγαπημένες του μορφές, που δεν θα τις ξανάβλεπε πια. Θα ’μεναν και αυτές άψυχες.

Ο Άθως Δανέλλης ανήκει στη νεότερη γενιά καραγκιοζοπαιχτών. Εγκαταστάθηκε στη γειτονιά του Γκύζη και από κει με τις υπέροχες φιγούρες του και τους συνεργάτες του έδινε παραστάσεις όπου τον καλούσαν.

Ταιριάζει στη σημερινή Αθήνα η γειτονιά του Καραγκιόζη; Είναι ένα ερώτημα δύσκολο να απαντηθεί.

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Η κοινωνία πρέπει να μείνει όρθια

Οι προειδοποιήσεις των ειδικών δεν επιτρέπουν κανέναν εφησυχασμό. "Θα έχουμε εκατόμβες θυμάτων", "αν συνεχίσουν να αυξάνονται τα κρούσματα με τέτοιους αλματώδεις ρυθμούς, θα αυξηθούν και οι διασωληνώσεις" επισημαίνουν εφιστώντας την προσοχή όλων, μα όλων μας, στις θερινές αποδράσεις.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο