Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Χρύσα Κωττάκη: Η τέχνη, δηλαδή η αλήθεια, είναι επικίνδυνη για την εξουσία

Πιανίστρια, ερμηνεύτρια, καθηγήτρια μουσικής αλλά και συνθέτης, η Χρύσα Κωττάκη κυκλοφόρησε στις αρχές της χρονιάς την πρώτη εργασία της «Silver Alert» σε στίχους Δημήτρη Λέντζου

Πιανίστρια, ερμηνεύτρια, καθηγήτρια μουσικής αλλά και συνθέτης, η Χρύσα Κωττάκη κυκλοφόρησε στις αρχές της χρονιάς την πρώτη εργασία της «Silver Alert» σε στίχους Δημήτρη Λέντζου. Πρόκειται για μια σειρά καλογραμμένα τραγούδια με βασικό άξονα το λόγιο ιδίωμα, αλλά και στοιχεία και προσμείξεις από αρκετά άλλα σε ερμηνεία της Μαρίας Φαραντούρη και της ίδιας της συνθέτη με συμμετοχές του Παντελή Θεοχαρίδη, της Σοφίας Μανουσάκη και της ηθοποιού, σκηνοθέτη και ερμηνεύτριας Μάρθας Φριντζήλα. Ταυτόχρονα όμως είναι ένας δίσκος με άποψη, θέση και συγκεκριμένη υψηλή αισθητική που αξίζει να γνωρίσουμε καλύτερα την δημιουργό του.

 

* Ποια ήταν η μέχρι τώρα μουσική διαδρομή σου και πότε και πώς άρχισες να γράφεις τραγούδια;

Στην ηλικία των πέντε ετών ένα δώρο -ένα μικρό κίτρινο πιανάκι- μου άνοιξε την πόρτα στον μαγικό κόσμο της μουσικής. Στη μνήμη μου καταγράφονταν ακούσματα λαϊκά, «έντεχνα». παραδοσιακά, ρεμπέτικα, ροκ και ποπ, τα οποία προσπαθούσα από μικρό παιδί να παίξω στο πιάνο. Συμμετείχα σε χορωδίες, συναυλίες του ωδείου και αργότερα έπαιζα πιάνο και τραγουδούσα σε διάφορους χώρους. Έγραφα τραγούδια από τα δεκαέξι μου, αλλά δεν είχα βρει τον στίχο εκείνο που θα με «ξεκλείδωνε» συνθετικά. Μέχρι που πριν από τρία χρόνια «συναντήθηκα» με τον στίχο του Σπύρου Λιμνιάτη και ξαφνικά έμπνευση και μελωδίες βγήκαν εντελώς φυσικά στο φως.

* Πώς γνωρίστηκες με τον Δημήτρη Λέντζο και προέκυψε αυτή η συνεργασία;

Οι κοινές παρέες με έφεραν κοντά στον Δημήτρη Λέντζο. Άκουσε κάποια στιγμή ένα τραγούδι μου και, αφού του άρεσε, του ζήτησα στίχους. Μου έστειλε δύο ποιήματα τα οποία μελοποίησα αμέσως. Ακολούθησαν και άλλα από την ποιητική συλλογή του «Εωθινά Αγάλματα».]

* Τι σε ελκύει περισσότερο στην ποίηση και τη στιχουργία του και ποια θεωρείς τα κυριότερα στοιχεία της;

Όπως είχε πει ο ίδιος σε συνέντευξή του, τα τραγούδια του Δημήτρη Λέντζου έχουν ένα ωραίο πένθος. Διαβάζοντάς τα νιώθω τη μουσικότητα που εμπεριέχουν και απλά γίνομαι ο σύνδεσμος για αυτή την όμορφη και ερωτική σχεδόν συνύπαρξη λόγου και ήχου. Ο στίχος του είναι απλός, άμεσος, σύγχρονος και ταυτόχρονα παραδοσιακός, λυτρωτικός και θεραπευτικός σαν ένα θεατρικό μονόπρακτο, λειτουργεί σαν προσωπικός εξομολόγος.

* Τι πραγματεύεται συνολικά σε αυτό τον κύκλο τραγουδιών και πώς αυτό συνδέεται με τον τίτλο και βέβαια και το ομότιτλο τραγούδι;

Silver Alert είναι ένα πρόγραμμα ειδοποίησης σε περιστατικά εξαφάνισης που στόχος του είναι η ενεργοποίηση των πολιτών. Ο στόχος της τέχνης αυτός είναι μια ενεργοποίηση για τα χαμένα ιδεώδη ή για τη διατήρησή τους. Σε αυτόν τον κύκλο ποιημάτων αναζήτησα τους ανθρώπους που εξαφανίζονται και πληγώνονται καθημερινά με απίστευτη βία, τον εαυτό μου που ψάχνω και ανακαλύπτω ξανά και ξανά, τη μάνα, τον έρωτα, τη θέση της κοινωνίας και της εξουσίας.

* Είναι βέβαια τραγούδια με σαφέστατα κοινωνικό αλλά και πολιτικό επίσης στίγμα, έτσι δεν είναι;

Ακριβώς αυτός είναι ο στόχος, η ενσυναίσθηση. Αν ενεργοποιηθεί το συναίσθημα της αγάπης, ο άνθρωπος μπορεί να νιώσει την αλληλεγγύη και την κατανόηση. Αυτό που λείπει στις ημέρες μας είναι ο ανθρωπισμός και η συλλογική προσπάθεια για την επικράτηση του καλού. Μιλώ για τα αυτονόητα και η πολιτική μακριά από συμφέροντα είναι το αυτονόητο. Μακάρι να ήταν έτσι...

* Είχες αποφασίσει εκ των προτέρων το μουσικό πλαίσιο εντός του οποίου θα κινούνταν οι συνθέσεις σου ή άφησες κάθε ποίημα του Λέντζου να σε οδηγήσει όπου απαιτούσε;

Όχι, δεν αποφασίζω σε κανένα ποίημα ή στίχο το μουσικό πλαίσιο. Είναι κάτι που θα με εγκλωβίσει αν το κάνω. Αφήνω τον λόγο να με οδηγήσει. Η στιγμή της κάθε μελοποίησης έχει μια ελευθερία, έρχεται αβίαστα, με έναν τρόπο μαγικό. Στον δίσκο αυτόν υπάρχει κοινός τόπος παρά τη διαφορετικότητα κάθε τραγουδιού.

* [Το ίδιο ισχύει και για την ενορχήστρωση;] Συνολικά θα τον χαρακτήριζες λαϊκό δίσκο ή όχι;

Για την ενορχήστρωση είχα συγκεκριμένη άποψη ως προς τα μουσικά θέματα, τις εισαγωγές και τις αρμονίες, καθώς και την επιλογή των οργάνων. Τον σπουδαίο ρόλο όμως στο τελικό αποτέλεσμα τον έχει ο Παντελής Ντζιάλας στα επτά τραγούδια, ο Γιώργος Καγιαλίκος στον «Νόμο περί ανθέων» και οι σπουδαίοι μουσικοί που συμμετείχαν, ενώ σημαντική ήταν και η συμβολή του Γιώργου Φραγκέλη στον ήχο. Ο δίσκος έχει λαϊκά χαρακτηριστικά με την ευρύτερη έννοια του όρου, αλλά θα τον χαρακτήριζα λόγιο / «έντεχνο» και όχι λαϊκό.

* Ποιος ήταν ο λόγος που επέλεξες τις δύο φωνές που πλαισιώνουν αυτήν της σπουδαίας Μαρίας Φαραντούρη, της Σοφίας Μανουσάκη και του Παντελή Θεοχαρίδη και πώς προέκυψε η συμμετοχή της Μάρθας Φριντζήλα;

Η επιλογή των φωνών έγινε σε συνεννόηση με τον παραγωγό του δίσκου Αντώνη Μποσκοΐτη. Η Σοφία Μανουσάκη είναι μια νέα φωνή, πολύ αξιόλογη, που υποστήριξε με ευαισθησία το «Αγκαζέ». Τον Παντελή Θεοχαρίδη τον γνώριζα ήδη ως ακροάτρια από τις συνεργασίες που έχει κάνει και θαύμαζα τη δουλειά του. Ερμήνευσε το τραγούδι «Άλλη μια μέρα» με το πάθος και τη δυναμική που τον διακρίνει τόσα χρόνια. Όσο για τη Μάρθα Φριντζήλα, είναι μια προσωπικότητα πολυδιάστατη, καλλιτέχνης με πάθος για όλα όσα κάνει. Ερμηνεύει με τον δικό της μοναδικό τρόπο τραγούδια λαϊκά, σύγχρονα, παραδοσιακά, jazz, ethnic. Το «Ζωγραφικές», έχοντας την παράδοση μαζί με έναν πιο σύγχρονο ηλεκτρικό ήχο -όπως τον αντιλήφθηκε πολύ εύστοχα ο Παντελής Ντζιάλας-, ταίριαξαν με τη χαρακτηριστική χροιά και τις μνήμες που κουβαλά η φωνή της.

* Υπάρχουν σκέψεις για μια συνολική παρουσίαση του δίσκου, σε έναν ή περισσότερους χώρους;

Προλάβαμε να κάνουμε μια πρώτη παρουσίαση στον πολυχώρο «Ιανός» τον Φεβρουάριο, πριν δηλαδή από την πανδημία και την καραντίνα. Τη δεδομένη στιγμή οι συνθήκες δεν ευνοούν μουσικές παραστάσεις, γενικότερα όμως υπάρχουν σκέψεις για μελλοντικές παρουσιάσεις. Σίγουρα πάντως τα τραγούδια αυτά και άλλα ανέκδοτα θα τα συμπεριλάβω σε μελλοντικές εμφανίσεις μου.

* Πώς είδες την ανταπόκριση και την αντιμετώπιση του κράτους στο οξύτατο οικονομικό πρόβλημα των ανθρώπων του πολιτισμού μετά την πανδημία και καραντίνα;

Ανύπαρκτη και απαξιωτική θα χαρακτήριζα την αντιμετώπιση του κράτους στους ανθρώπους του πολιτισμού. Η τέχνη δυστυχώς δεν έχει τη θέση που της αξίζει, επειδή η αλήθεια είναι επικίνδυνη για την εξουσία. Τα οξύτατα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι της τέχνης φανερώνουν ότι ο στόχος είναι η φίμωση της ελεύθερης σκέψης, η ίδια η ψυχή. Αυτό είναι κάτι που βιώνω όχι μόνο ως ενεργή μουσικός, αλλά και ως εκπαιδευτικός, καθηγήτρια μουσικής δηλαδή.

* Και τα προσεχή σχέδιά σου, όσο βέβαια τα επιτρέπουν οι αδιαμόρφωτες ακόμα συνθήκες που βιώνουμε; Περιλαμβάνουν έναν νέο κύκλο τραγουδιών και στη συνέχεια έναν δεύτερο δίσκο;

Δεν σχεδιάζω ποτέ την επόμενη κίνηση, ακολουθώ το ένστικτό μου. Υπάρχουν κύκλοι τραγουδιών σε ποίηση και λαϊκούς στίχους του Δημήτρη Λέντζου, του Σπύρου Λιμνιάτη, του Σπύρου Αραβανή, καθώς και μελοποιημένα ποιήματα από την ποιητική συλλογή «Αλλά κανείς δεν κοιτά τους κήπους» της Ελένης Φωτάκη.  Όλα αυτά ελπίζω κάποια στιγμή να βγουν στο φως. Το σχέδιο και η σχεδία μου είναι πάντα η μουσική.

Στην περίπτωση της Χρύσας Κωττάκη η «σχεδία» αυτή φαίνεται πως έχει σταθερή και σίγουρη πορεία σε ασφαλή νερά...

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

Δείτε όλα τα σχόλια

Όλες οι Ειδήσεις