Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Γιάννης Εριφυλλίδης: Παρατυπίες, μεθοδεύσεις και οσμή σκανδάλου

Ο Γιάννης Εριφυλλίδης, πρώην αντιπρόεδρος Δ.Σ. "Ελευσίνα 2021", αποκαλύπτει - Είναι πρωτοφανές, τη στιγμή που κάνεις την πρόσληψη να υπάρχει ασυμβίβαστο, αλλά να έρχεσαι ύστερα από 15 ημέρες και να λες πως δεν υπάρχει ασυμβίβαστο γιατί ο Β. Χαραλαμπίδης μεταβίβασε το εταιρικό του μερίδιο στη μητέρα του

Υπήρχαν παρεμβάσεις από στελέχη του ΥΠΠΟΑ. Και όχι αυτό που θα λέγαμε «μεγαλοστελέχη». Κάποια άλλα στελέχη προσπαθούσαν μονίμως να επιβάλουν τους δικούς τους ανθρώπους, να προτείνουν τους εκλεκτούς τους

Το 2021 δεν επρόκειτο να προλάβει να είναι έτοιμη, ακούω ότι έχει ζητήσει παράταση. Είναι μια καταπληκτική δικαιολογία ώστε να πάνε όλα πίσω και να πούμε ότι δίνουμε ανάσα δύο χρόνια για να προετοιμαστεί κάτι - Φαντάζεστε πόσο μεγάλο ρεζιλίκι θα ήταν στη χώρα της Μελίνας Μερκούρη να μην μπορεί μια ελληνική πόλη να πάρει το βραβείο με το όνομά της!

Συνέντευξη στον Ευριπίδη Ταρασίδη

«Αν δεν υπήρχε ο κορωνοϊός και αν έπρεπε η Ελευσίνα να ξεκινήσει το 2021, δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτα απολύτως» αναφέρει ο πρώην αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της «Ελευσίνα 2021» Γιάννης Εριφυλλίδης, εκφράζοντας την ανησυχία του για τη μετάθεση της διοργάνωσης για το 2022 ή το 2023, με το άλλοθι του κορωνοϊού.

Σε μια συνέντευξη-ποταμό για τα όσα συνέβησαν στη δημοτική Α.Ε., έργο της οποίας είναι η υλοποίηση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021, το διάστημα από τον Νοέμβριο του 2019, οπότε ανέλαβε τα καθήκοντά του, μέχρι τον περασμένο Ιούνιο, που αποπέμφθηκε, ο Γιάννης Εριφυλλίδης μιλάει για τις μεθοδεύσεις προκειμένου να διοριστεί, παρά το ασυμβίβαστο, καλλιτεχνικός διευθυντής ο Βασίλης Χαραλαμπίδης, καθώς και για τη διακινδύνευση των προσωπικών δεδομένων και των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας λόγω της φυσικής παρουσίας του κ. Χαραλαμπίδη, ο οποίος «παρανόμως και χωρίς καμία σύμβαση εργαζόταν στους χώρους της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας.».

Δικηγόρος που δραστηριοποιείται στην Αθήνα και στο Λονδίνο, ενεργός σε κοινωνικά θέματα και πολιτικά ζητήματα τόσο στην Καβάλα, όπου τον συναντήσαμε, όσο και στην Αθήνα, επικεφαλής του ομίλου κοινωνικού και πολιτικού προβληματισμού «Η Καβάλα μπροστά», ο Γ. Εριφυλλίδης αποκαλύπτει στην "Αυγή" της Κυριακής τις διαδικασίες με τις οποίες το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας προσπαθούσε «να φέρει συνεχώς τον νόμο στα μέτρα του».

Γιατί αποχωρήσατε από τη θέση του αντιπροέδρου του Δ.Σ.;

Δεν αποχώρησα. Με έδιωξαν. Εγώ έκανα κάποιες πολύ σοβαρές καταγγελίες και ζήτησα να παραστώ σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Ελευσίνας, το οποίο είναι και ο μοναδικός μέτοχος της εταιρείας που χειρίζεται την Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ελευσίνα 2021, προκειμένου να δώσω περισσότερες πληροφορίες και να απαντήσω σε ερωτήσεις σχετικά με τις καταγγελίες που είχα κάνει. Δυστυχώς, δεν πήρα ποτέ απάντηση στο αίτημά μου για να παραστώ στο Δημοτικό Συμβούλιο και αντ' αυτού, χωρίς καμία προειδοποίηση και εντελώς πραξικοπηματικά, ο δήμαρχος Ελευσίνας πέρασε, χωρίς προηγούμενη εισήγηση, χωρίς το θέμα να είναι στην ημερήσια διάταξη, χωρίς καμία αιτιολογία, την αποπομπή μου. Έτσι, η πλειοψηφία, παρά τη σθεναρή αντίδραση της αντιπολίτευσης, πέρασε το θέμα και εκδιώχτηκα από το Δ.Σ. της "Ελευσίνα 2021".

Το βασικό θέμα ήταν η "παράνομη πρόσληψη" του Β. Χαραλαμπίδη ως καλλιτεχνικού διευθυντή; Εστιάσατε στη μεταβίβαση του εταιρικού μεριδίου που κατείχε στην εταιρεία Bios στη μητέρα του. Τι ακριβώς συνέβη;

Εξαρχής υπήρχαν ενστάσεις για την υποψηφιότητα του Βασίλη Χαραλαμπίδη, όχι μόνο από μένα, αλλά και από άλλα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, τα οποία σε προηγούμενες συνεδριάσεις είχαν καταψηφίσει την υποψηφιότητά του.

Η αρχική απόφαση του Δ.Σ. ήταν να προσληφθεί τριμελής καλλιτεχνική επιτροπή ώστε να έχουμε μια διαφορετική δυναμική, να μην είναι ένας ο καλλιτεχνικός διευθυντής, μέσα στην οποία θα συμμετείχε και ο αξιολογότατος Ελευσίνιος καλλιτέχνης Χρήστος Δήμας. Η απόφαση ήταν ομόφωνη. Ξαφνικά, χωρίς κανένα λόγο και αιτία, η πρόεδρος του Δ.Σ. Δέσποινα Γερουλάνου φέρνει νέο θέμα για τη λήψη εκ νέου απόφασης για να γίνει μόνος καλλιτεχνικός διευθυντής ο Β. Χαραλαμπίδης. Είχαν εκφραστεί πάρα πολλές ενστάσεις περί ασυμβίβαστου, διότι το νομικό πλαίσιο που διέπει την εταιρεία προβλέπει ότι δεν μπορεί κάποιος ο οποίος είναι καλλιτεχνικός διευθυντής στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα να προσφέρει τις υπηρεσίες του σε άλλους φορείς οι οποίοι έχουν συναφείς δραστηριότητες με την Πολιτιστική Πρωτεύουσα. Ο κύριος αυτός είναι ο ιδιοκτήτης, είναι ο διευθυντής -ακόμα και σήμερα έτσι παρουσιάζεται- του οργανισμού Bios. Οπότε ετέθη αυτό το θέμα. Υπήρξε μάλιστα και γνωμοδότηση των νομικών συμβούλων της εταιρείας, σύμφωνα με την οποία όντως υπήρχε ασυμβίβαστο και δεν μπορούσε να προσληφθεί ως καλλιτεχνικός διευθυντής.

Ύστερα από μερικές εβδομάδες, κατά τη διάρκεια των οποίων η Δ. Γερουλάνου και τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. προσπαθούσαν να φέρουν τον νόμο στα μέτρα τους, έρχονται με νέα εισήγηση να μας πουν ότι δεν υπάρχει πια το ασυμβίβαστο. Είναι πρωτοφανές, τη στιγμή που θέλεις να κάνεις την πρόσληψη να υπάρχει ασυμβίβαστο, αλλά να έρχεσαι μετά από 15 ημέρες να πεις στους ίδιους ανθρώπους ότι δεν υπάρχει ασυμβίβαστο. Και γιατί δεν υπάρχει; Επειδή το εταιρικό μερίδιο στο Bios ο Β. Χαραλαμπίδης το μεταβίβασε; Διαπίστωσα όμως ότι το μεταβίβασε στη μητέρα του. Αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι καταστρατήγηση του νόμου, όταν δηλαδή δεν έχεις τα προσόντα λόγω ασυμβιβάστου και ξαφνικά τα αποκτάς με μια τέτοια κίνηση. Αντέδρασα. Ήμουν ο μόνος που μειοψήφησε και είπα ότι δεν μπορώ -παρά τις πιέσεις που δέχτηκα- να ψηφίσω κάτι που αντίκειται στις αρχές και στην ηθική μου.

Γνωρίζετε πού βρίσκεται αυτή τη στιγμή το ψηφιακό υλικό; Για ποιο λόγο υπήρχε τέτοια αγωνία να δοθεί στη συγκεκριμένη εταιρεία;

Ήταν τόσο αψυχολόγητοι οι χειρισμοί της προέδρου και της διευθύνουσας συμβούλου της εταιρείας ως προς αυτό το ζήτημα. Ξαφνικά, τον Μάρτιο, η ιστοσελίδα της εταιρείας, η οποία φιλοξενείτο σε δικό μας server, βρίσκεται στον server του Bios. Και εδώ τίθενται πολλά νομικά ζητήματα. Δεν υπήρξε καμία διαδικασία για τη μεταφορά της ιστοσελίδας. Καταλαβαίνω ότι κάποιοι ξέχασαν να πληρώσουν τους λογαριασμούς και επέκειτο να πέσει η ιστοσελίδα. Για να το προλάβουν αυτό, πηγαίνουν και τη μεταφέρουν στο Bios, αντί να τη μεταφέρουν, για παράδειγμα, στον server του Δήμου Ελευσίνας. Τίθεται το θέμα, αφού μας λένε ότι ο κ. Χαραλαμπίδης δεν έχει καμία σχέση με το Βios. Τέτοια σύμπτωση πια και επιλέξαμε το Βios για να φιλοξενήσουμε την ιστοσελίδα;

Το δεύτερο είναι ότι δεν υπήρξε καμία διαδικασία. Ακόμα και δωρεά να μας την έκανε -γιατί ακούστηκε και αυτό-, δεν μπορείς να την αποδεχτείς έτσι, χρειάζεται κάποια διαδικασία. Και, βέβαια, τίθενται κάποια ζητήματα τα οποία δεν ερευνήθηκαν ποτέ σχετικά με το αν ακολουθήθηκαν οι διαδικασίες που προβλέπονται για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Αυτό ποτέ δεν ξεκαθαρίστηκε. Δόθηκαν και οι κωδικοί πρόσβασης. Έχω ζητήσει επανειλημμένως το e-mail με το οποίο παραδίδονται οι κωδικοί και δεν μου δόθηκε ποτέ. Οι κωδικοί δόθηκαν. Το αν χρησιμοποιήθηκαν ή όχι θα πρέπει να το κοιτάξει ένας ειδικός εμπειρογνώμονας. Αλλά το ότι υπήρξε διακινδύνευση, υπήρξε.

Δεν είναι μόνο τα προσωπικά δεδομένα. Είναι και δεδομένα που σχετίζονται με δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, με συμβάσεις, με προτάσεις που είχαν κάνει καλλιτέχνες. Δεν είναι μόνο η μεταφορά της ιστοσελίδας που έθεσε αυτά τα δεδομένα σε κίνδυνο. Είναι και η φυσική παρουσία του Β. Χαραλαμπίδη, ο οποίος, θα το επαναλάβω, παρανόμως, χωρίς καμία σύμβαση, εργαζόταν ήδη στους χώρους της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, μεσούσης της διαδικασίας της πρόσληψής του. Η Δ. Γερουλάνου είπε ότι παρείχε εθελοντική εργασία. Το νομικό πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας είναι τόσο αυστηρό που δεν μπορούμε να έχουμε ούτε εθελοντές. Και πού ακούστηκε κάποιος ο οποίος πάει να προσληφθεί ως καλλιτεχνικός διευθυντής, και υπάρχουν ενστάσεις λόγω του ασυμβιβάστου, ξαφνικά να έρχεται ένα μήνα πριν και να παρέχει εθελοντικά τις υπηρεσίες του;

Κατά τη διάρκεια της "εθελοντικής εργασίας" έκανε επαφές με καλλιτέχνες, ακύρωσε διάφορα έργα - είδαμε το παράδειγμα της κ. Κιτσοπούλου. Επομένως, όλα αυτά δείχνουν ότι υπήρχε πρόσβαση στους φακέλους και στις προτάσεις προς την Πολιτιστική Πρωτεύουσα. Πώς αλλιώς θα μπορούσε να κάνει τις επαφές του; Άλλωστε ο ίδιος, όταν με πήρε τηλέφωνο για να ασκήσει και αυτός πίεση για να καμφθούν οι αντιρρήσεις μου και να πω κι εγώ το ναι, μου είπε πως έχει φτιάξει ένα ολόκληρο πλάνο με όλα τα έργα της Ελευσίνας, ποια πιστεύει ότι μπορούν να υλοποιηθούν, ποια δεν γίνεται, ποια δεν μπορούν να συμβασιοποιηθούν κ.λπ. Αυτό το πλάνο περιλαμβάνει πάρα πολλές πληροφορίες από όλο τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό. Υπό ποία ιδιότητα το έφτιαξε; Δεν ξέρω ακόμα αν η Ελευσίνα το πήρε πίσω το έγγραφο.

Δεν συναίνεσα στις χωρίς καμία εξουσιοδότηση διαπραγματεύσεις και την απόρριψη καλλιτεχνικών έργων από τον κύριο Χαραλαμπίδη, σεβόμενος την εργασία των καλλιτεχνών οι οποίοι είχαν το αυτονόητο δικαίωμα να πιστεύουν πως η Πολιτιστική Πρωτεύουσα θα σεβαστεί τον κόπο και τον χρόνο που αφιέρωσαν για την προετοιμασία των καλλιτεχνικών τους έργων.

Όλα όσα μου λέτε έρχονται σε σύγκρουση με την αρχική σύμβαση που υπογράφηκε με την Ευρώπη.

Η αρχική σύμβαση με την Ευρώπη λέει ότι θέσεις τέτοιας ευθύνης, όπως είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής και ο διευθύνων σύμβουλος, πρέπει να καλύπτονται με ανοιχτό διαγωνισμό. Έγινε ήδη το ένα λάθος με τη νέα διευθύνουσα σύμβουλο, η οποία απλώς ορίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο χωρίς κανέναν διαγωνισμό, και πήγε να γίνει το δεύτερο με τον καλλιτεχνικό διευθυντή. Όταν πρωτοανέλαβα (τον Νοέμβριο του 2019), δεν είχα μελετήσει σε βάθος τα κείμενα, άλλωστε δεν ήμουν δικηγόρος της εταιρείας, ήμουν ο αντιπρόεδρος και ενεργούσα σύμφωνα με τις υποδείξεις που μας έκαναν οι νομικοί μας σύμβουλοι. Δεν έθεσε κανείς το ζήτημα τότε. Αυτός ο ορισμός δεν ήταν σύμφωνος με τη σύμβαση με την Ε.Ε. Όμως, ούτε η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν το έθεσε. Γιατί; Ήξερε πώς ορίστηκε η διευθύνουσα σύμβουλος και δεν είπε τίποτε.

Άρα είναι εν γνώσει της Ευρωπαϊκής Επιτροπής...

Πρέπει να είναι. Διότι συνεργάζονται και συνομιλούν. Είδε ότι δεν έγινε κάποιος διαγωνισμός. Με πολύ λίγο ψάξιμο μπορείς να βρεις ότι η κυρία αυτή ορίστηκε. Το είπα αυτό και για τον καλλιτεχνικό διευθυντή. Επέμενα ακόμα και μέχρι τέλος Μαΐου, όταν πλέον, μετά την κατακραυγή που υπήρξε, ο Β. Χαραλαμπίδης, παρ' όλο που το υπόλοιπο Δ.Σ. τον ψήφισε, δεν δέχτηκε την πρόσληψή του. Είπα στη Δ. Γερουλάνου να κάνουμε έναν διαγωνισμό, ώστε να είναι και σύμφωνος με τις δεσμεύσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και με τις αρχές διαφάνειας και της αξιοκρατίας. Να έρθουν όσοι καλλιτέχνες ενδιαφέρονται και να γίνει μια σοβαρή αξιολόγηση ώστε να καταθέσουν οι πάντες τα χαρτιά τους. Η απάντηση ήταν αρνητική. Εγώ θέλησα να υπηρετήσω τους καλλιτέχνες της χώρας μας και να διασφαλίσω τα συμφέροντά τους.

Όλα αυτά έχουν πάρει και τη νομική οδό;

Έχει γίνει Ειδική Διοικητική Προσφυγή στον συντονιστή της Αποκεντρωμένης. Εκεί εκθέτω κάποια πράγματα για τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την αποπομπή μου, η οποία ήταν το επιστέγασμα των παρατυπιών και των προσπαθειών καταστρατήγησης του νόμου. Αυτό είναι που έζησα στην Ελευσίνα και αυτό που μου μένει. Επί επτά μήνες που ήμουν εκεί, το θέμα ήταν το πώς θα καταστρατηγήσουμε τον νόμο, το πώς θα φέρουμε τα πάντα στα μέτρα μας. Έτσι και με την αποπομπή μου. Όταν δεν έχεις αιτιολογία, δεν έχεις εισήγηση, δεν τηρείται το δικαίωμα προηγούμενης ακρόασης, πώς ακριβώς αποπέμπεις κάποιον; Επειδή ήθελε να σου εκθέσει τους προβληματισμούς του για τις παρανομίες; Διότι είναι παράνομο και το ότι ο server μεταφέρθηκε κάπου αλλού και η πρόσληψη που πήγε να γίνει κ.λπ.; Η απάντηση ήταν ότι τον διώχνουμε.

Υπήρξε παρεμβατικός ρόλος από οποιαδήποτε πολιτική ηγεσία;

Από πολιτική ηγεσία δεν θα το έλεγα. Όμως υπήρχαν παρεμβάσεις από στελέχη του ΥΠΠΟΑ. Και όχι αυτό που θα λέγαμε «μεγαλοστελέχη». Κάποια άλλα στελέχη προσπαθούσαν μονίμως να επιβάλουν τους δικούς τους ανθρώπους, να προτείνουν τους εκλεκτούς τους. Αυτοί οι άνθρωποι έρχονταν με συγκεκριμένες απαιτήσεις στο μυαλό τους για τους μισθούς που ήθελαν να παίρνουν, οι οποίες είχαν «προσυμφωνηθεί» με στέλεχος του υπουργείου. Βρισκόμουν στη δυσάρεστη θέση να πω ότι επειδή είμαστε μια δημοτική Α.Ε. όλοι οι υπάλληλοι εντάσσονται στο ενιαίο μισθολόγιο. Οπότε, δεν γίνεται να λες σε κάποιον θα σε προσλάβω και θα παίρνεις 3.000 ευρώ, θα ήταν παράνομο. Αυτό το έκοψα νωρίς. Δεν ξέρω τι θα γινόταν αν δεν βρισκόταν κάποιος να το πει. Ότι υπήρχαν συνεχείς παρεμβάσεις, υπήρχαν.

Εντοπίσατε παρατυπία και στην προγραμματική σύμβαση με το Πάντειο Πανεπιστήμιο σχετικά με το έργο αξιολόγησης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας;

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, και συγκεκριμένα τα βιογραφικά των μελών του Δ.Σ. τα οποία έχουν αποσταλεί στην εταιρεία από τα ίδια τα μέλη, μέλος του Δ.Σ. φέρεται να εκπονεί αυτήν την περίοδο τη διδακτορική του διατριβή σε ελληνικό πανεπιστήμιο. Το μέλος αυτό του Δ.Σ. είναι και πρόεδρος παρακολούθησης προγραμματικής σύμβασης που έχει συνάψει η εταιρεία με το ίδιο πανεπιστήμιο. Τα συμπεράσματα δικά σας. Το θέμα αυτό σκόπευα επίσης να το θέσω υπόψη του Δημοτικού Συμβουλίου Ελευσίνας.

Θα γίνει η Πολιτιστική Πρωτεύουσα το 2021;

Το 2021 δεν επρόκειτο να προλάβει να είναι έτοιμη, διότι ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει καλλιτεχνικός διευθυντής. Το θέμα με τον κ. Χαραλαμπίδη προέκυψε και έληξε τον Μάρτιο, και σήμερα, Ιούλιο μήνα, δεν υπάρχει καλλιτεχνικός διευθυντής και αυτό είναι χαρακτηριστικό της καθυστέρησης. Δεν υπάρχει ούτε ένας χώρος όπου μπορούν να γίνουν εκδηλώσεις μεγάλου βεληνεκούς. Όλα αυτά που θέλαμε να κάνουμε, πού ακριβώς θα γίνουν; Μέσα σ' αυτόν τον χρόνο που μας μένει είναι ανθρωπίνως αδύνατον να προχωρήσουν και να προετοιμαστούν οι κατάλληλοι χώροι για να φιλοξενήσουν τις διάφορες εκδηλώσεις. Ακούω ότι έχει ζητήσει η Ελευσίνα να μεταφερθεί και να γίνει ή το 2022 ή ακόμα καλύτερα το 2023. Χρησιμοποιώντας ως δικαιολογία τον κορωνοϊό. Θέλω να πω ευθαρσώς ότι ο κορωνοϊός είναι μια καταπληκτική δικαιολογία ώστε να πάνε όλα πίσω και να πούμε ότι δίνουμε ανάσα δύο χρόνια για να προετοιμαστεί κάτι. Διότι αν δεν υπήρχε ο κορωνοϊός και αν έπρεπε να ξεκινήσει το 2021, δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτε απολύτως. Είναι η πρώτη φορά που θα συμβεί κάτι τέτοιο.

Χαρακτηριστικό είναι πως, όταν είχα αναλάβει, είχα ακούσει ότι υπήρχε μεγάλος κίνδυνος να χαθεί μέχρι και το βραβείο "Μελίνα Μερκούρη", αυτό το 1 εκατ. ευρώ το οποίο δίνεται υπό την προϋπόθεση ότι έχουν τηρηθεί όλες οι δεσμεύσεις κ.λπ. Φαντάζεστε πόσο μεγάλο ρεζιλίκι θα ήταν στη χώρα της Μελίνας Μερκούρη να μην μπορεί μια ελληνική πόλη να πάρει το βραβείο με το όνομα της!

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Η κοινωνία πρέπει να μείνει όρθια

Οι προειδοποιήσεις των ειδικών δεν επιτρέπουν κανέναν εφησυχασμό. "Θα έχουμε εκατόμβες θυμάτων", "αν συνεχίσουν να αυξάνονται τα κρούσματα με τέτοιους αλματώδεις ρυθμούς, θα αυξηθούν και οι διασωληνώσεις" επισημαίνουν εφιστώντας την προσοχή όλων, μα όλων μας, στις θερινές αποδράσεις.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις