Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Οι "σκιές" και η λάμψη της γοητείας του Γουόλτ Ντίσνεϊ

«Η μαγική ομπρέλα» του Τζον Λι Χάνκοκ

Μιλώντας πριν από λίγες μέρες η Μέριλ Στριπ στην τελετή του National Board of Review (είναι η μία από τις δύο εθνικές ενώσεις κριτικών κινηματογράφου στις ΗΠΑ) προς τιμήν της συναδέλφου της Έμα Τόμσον, που βραβεύτηκε για την ερμηνεία της στην ταινία «Η μαγική ομπρέλα», δεν δίστασε να βγάλει...

«Η μαγική ομπρέλα» (Saving Mr Banks)

Σκηνοθεσία: Τζον Λι Χάνκοκ

Ερμηνεία: Εμα Τόμσον, Τομ Χανκς, Ρουθ Γουίλσον, Κόλιν Φάρελ, Πολ Τζιαμάτι, Ρέιτσελ Γκρίφιθς, Τζέισον Σβάρτσμαν, Μπράντλεϊ Γουίτφορντ

 

Μιλώντας πριν από λίγες μέρες η Μέριλ Στριπ στην τελετή του National Board of Review (είναι η μία από τις δύο εθνικές ενώσεις κριτικών κινηματογράφου στις ΗΠΑ) προς τιμήν της συναδέλφου της Έμα Τόμσον, που βραβεύτηκε για την ερμηνεία της στην ταινία «Η μαγική ομπρέλα», δεν δίστασε να βγάλει στο προσκήνιο τις ανομολόγητες (αλλά τεκμηριωμένες) αλήθειες για τον Γουόλτ Ντίσνεϊ και τον χαρακτήρα του: «Ηταν ρατσιστής, αντισημίτης και μισογύνης». «Η μαγική ομπρέλα» (παραγωγή της εταιρείας Ντίσνεϊ) περιγράφει το ιστορικό της δημιουργίας της μεγάλης κινηματογραφικής επιτυχίας της δεκαετίας του '60, «Μαίρη Πόπινς», που βασιζόταν στα βιβλία της Αυστραλιανής συγγραφέως Πάμελα Τράβερς (Έμα Τόμσον). Η συγγραφέας φτάνει στο Χόλιγουντ στις αρχές της δεκαετίας του '60, προκειμένου να διαπραγματευτεί με τον Ντίσνεϊ τα δικαιώματα των βιβλίων της για κινηματογραφική μεταφορά. Ο Ντίσνεϊ την είχε προσεγγίσει ξανά είκοσι χρόνια νωρίτερα, αλλά εκείνη είχε απορρίψει κατηγορηματικά τις προτάσεις του. Τώρα όμως έχει ανάγκη τα χρήματα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι έτοιμη για εύκολους συμβιβασμούς... Φυσικά, στην οθόνη παρακολουθούμε μια εξωραϊσμένη εκδοχή του τι πραγματικά συνέβη, μια και παραγωγός είναι, όπως προαναφέραμε, η εταιρεία Ντίσνεϊ. Οι συγκρούσεις των δύο προσώπων (στοΝ ρόλο του Ντίσνεϊ ο Τομ Χανκς) θα ξεπεραστούν μονάχα όταν μοιραστούν βιώματα της παιδικής ηλικίας (μεγάλο μέρος της ταινίας αφιερώνεται σε φλας-μπακ της συγγραφέως στη δική της τραυματική παιδική ηλικία, στην Αυστραλία των αρχών του εικοστού αιώνα).

Πέρα από το «μακιγιάζ» των όσων πραγματικά συνέβησαν τότε, ανάμεσα στον μισογύνη Ντίσνεϊ και σε μια συγγραφέα που διεκδικούσε να προστατεύσει τις πολύτιμες μνήμες από τον πατέρα της, στην ταινία κυριαρχεί και καθηλώνει με την ερμηνεία της η σπουδαία ηθοποιός Έμα Τόμσον. Ερμηνεία για Όσκαρ, ερμηνεία που «παίρνει πάνω της» ολόκληρη την ταινία.

 

«Ένας ακόμα» (Plus One)

Σκηνοθεσία: Ντένης Ηλιάδης

Ερμηνεία: Ρις Γουέκφιλντ, Άσλι Χίνσο, Νάταλι Χολ, Ρόντα Γκρίφις, Λόγκαν Μίλερ, Χάνα Κασούλκα, Μάρλα Μάλκολμ

 

Ο Ντένης Ηλιάδης συνεχίζει τη σκηνοθετική καριέρα του στην Αμερική και εδώ μεταφέρει στην οθόνη ένα δικό του σενάριο, που κινείται ανάμεσα σε τρία διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, τις «κολεγιακές» ταινίες, το θρίλερ συν μια ισχυρή δόση «ταξιδιού στο χρόνο», από την αντίστοιχη υποκατηγορία επιστημονικής φαντασίας. Τρεις «κολλητοί» από το κολέγιο πηγαίνουν στο πιο σπουδαίο πάρτι της χρονιάς, έχοντας στο μυαλό τους κάτι διαφορετικό, τον μεγάλο έρωτα, ευκαιριακό σεξ ή απλώς την ανθρώπινη επαφή... Στη διάρκεια του πάρτι ένα υπερφυσικό φαινόμενο προκαλεί εμπλοκή στον χωρόχρονο και «διπλασιάζει» όλα τα πρόσωπα που συμμετέχουν, με τα «αντίγραφα» να βρίσκονται σε μια χρονική καθυστέρηση σε σχέση με τους «αυθεντικούς»... Ο βασικός ήρωας, που αντιμετωπίζει τη φιλενάδα του να του ανακοινώνει το τέλος της σχέσης τους, θα προτιμήσει τελικά να σκοτώσει την «αυθεντική» ώστε να έχει μια «δεύτερη ευκαιρία» με το αντίγραφο της αγαπημένης του... Όσο κι αν διακρίνει κανείς στη σεναριακή ιδέα κάποιους απόηχους από το «Σολάρις» του Ταρκόφσκι, όπου οι ήρωες πρέπει να αναμετρηθούν με τα πλάσματα της μνήμης τους, η διαχείριση της ιδέας από τον Ηλιάδη υποκύπτει σε έναν άκρατο, αμερικάνικου τύπου ιντιβιντουαλισμό, ειδικά στη σκηνή όπου οι «αυθεντικοί», σε ένα κρεσέντο βίας, αλλόφρονες εξοντώνουν τα «αντίγραφά» τους, θυμίζοντας κανιβαλικά ένστικτα... Κατά τα άλλα, ο Ηλιάδης κατέχει την τεχνική και σίγουρα είναι ικανός για καλύτερα πράγματα.

 

«Μέλι» (Miele)

Σκηνοθεσία: Βαλέρια Γκολίνο

Ερμηνεία: Τζασμίν Τρίνκα, Κάρλο Τσέκι, Λίμπερο ντε Ρέντζιο

 

Δύσκολο θέμα διάλεξε για το σκηνοθετικό ντεμπούτο της στη μεγάλου μήκους η Βαλέρια Γκολίνο: Με αφετηρία ένα μυθιστόρημα του Μάουρο Κόβατσις, διερευνά το ζήτημα της ευθανασίας ή, πιο σωστά, εδώ, της υποβοηθούμενης αυτοκτονίας. Μια 30άχρονη, η Ιρένε, έχει αφιερώσει τη ζωή της στους ανθρώπους που βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της ζωής τους. Με το ψευδώνυμο «Μέλι» και κρυφά από τους δικούς της, βοηθά βαριά άρρωστους να δώσουν ένα τέλος στη ζωή τους και να λυτρωθούν. Μια μέρα ωστόσο θα συναντηθεί με έναν 70χρονο που ζητάει τη βοήθειά της παρ' όλο που είναι υγιής... Ο άντρας αυτός θεωρεί ότι έχει ζήσει αρκετά και πλέον έχει χάσει κάθε ενδιαφέρον να συνεχίσει. Η επαφή μαζί του θα δημιουργήσει αμφιβολίες στην Ιρένε και θα είναι η απαρχή για μια πολύ ανθρώπινη σχέση...

Η σκηνοθεσία της Γκολίνο είναι «δύσκαμπτη», μάλλον συντηρητική, αλλά σαφώς προσφέρει στον προσεκτικό θεατή σημάδια σκηνοθετικού ταλέντου κι ελπίζουμε να μας εκπλήξει ευχάριστα στο μέλλον.

 

«Μπελ και Σεμπαστιάν, δύο αχώριστοι φίλοι» (Belle et Sébastien)

Σκηνοθεσία: Νικολά Βανιέ

Ερμηνεία: Φελίξ Μποσουέ, Τσέκι Καριό, Μεχντί Ελ Γκλαουί, Μαργκό Σταελιέ, Ντιμίτρι Στόροτζ, Αντρέας Πίτσμαν

 

Μια από τις καλύτερες ταινίες για παιδιά (και όχι μόνο) της φετινής σεζόν. Στη Γαλλία του 1943, σε ένα ορεινό χωριό κοντά στα ελβετικά σύνορα, ο εξάχρονος Σεμπαστιάν ζει με τον παππού του και τα αδέλφια του, καθώς η μητέρα του πέθανε μετά τον τοκετό.

Ο μικρός Σεμπαστιάν θα γίνει φίλος με την Μπελ, μια παρεξηγημένη σκυλίτσα τεραστίων διαστάσεων, που είχε αγριέψει εξαιτίας της κακής συμπεριφοράς του προηγούμενου αφεντικού της... Σε δεύτερο επίπεδο, το χωριό του Σεμπαστιάν είναι πέρασμα διαφυγής των Εβραίων προς την Ελβετία και όταν εμφανίζονται εκεί οι Γερμανοί προς αναζήτηση των Εβραίων φυγάδων, οι συγκυρίες θα επιτρέψουν στον μικρό ήρωα να βοηθήσει κι αυτός, αλλά και να αποδείξει σε όλους ότι η Μπελ είναι ένα ήρεμο ζώο...

 

«Επιστροφή στο ρινγκ» (Grudge Match)

Σκηνοθεσία: Πίτερ Σίγκαλ

Ερμηνεία: Σιλβέστερ Σταλόνε, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Κιμ Μπάσιντζερ, Άλαν Άρκιν, Κέβιν Χαρτ

 

Ένας... μεταλλαγμένος «Ρόκυ» τρίτης ηλικίας, με αντίπαλο-παρτενέρ αυτή τη φορά τον Ρόμπερτ ντε Νίρο, σίγουρα πιο ικανό για τις κωμικές νότες του σεναρίου, που μόνο σαν παρωδία των ταινιών του είδους μπορεί να το εκλάβει κανείς. Κάπου τριάντα χρόνια πριν, οι εβδομηντάρηδες ήρωες της ταινίας επρόκειτο να λύσουν τους λογαριασμούς τους στο ρινγκ, αλλά την παραμονή του τελικού αγώνα ο Σταλόνε ανακοίνωσε ξαφνικά την απόσυρσή του, αρνούμενος να δώσει εξηγήσεις...

Επιστρέφοντας στο «σήμερα», ένας νεαρός διοργανωτής αγώνων αποφασίζει να τους κάνει μια πρόταση που δεν μπορούν να αρνηθούν: να ξαναμπούν στον αγωνιστικό χώρο και να παλέψουν μέχρι να ανακηρυχθεί ο τελικός νικητής... Η πρώτη τους συνάντηση μετά από δεκαετίες γρήγορα εξελίσσεται σε μια ξεκαρδιστική μάχη που έχει απίστευτη απήχηση στο Ιντερνετ. Ετσι, αυτό που είχε σχεδιαστεί να είναι ένας τοπικού ενδιαφέροντος αγώνας, εξελίσσεται σε παν-αμερικανικό γεγονός! Αρκεί βέβαια να επιβιώσουν από την προπόνηση, προτού να φτάσουν στο ρινγκ...

filmforum.wordpress.com

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Δύο διαφορετικοί δρόμοι, δύο διαφορετικά σχέδια

Ο προϋπολογισμός που αναμενόταν να ψηφιστεί χθες το βράδυ από τη Βουλή είναι ο πρώτος μετά από οκτώ χρόνια που δεν περιλαμβάνει νέους φόρους. Αντίθετα, περιλαμβάνει μειώσεις φόρων, καθώς τα επιπλέον...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο