Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Συνάψεις

Οι πέντε γυναίκες, καταξιωμένες εικαστικοί, που παρουσιάζουν το έργο τους στο «Σπίτι της Κύπρου», το Μορφωτικό Κέντρο της Πρεσβείας της Κυπριακής Δημοκρατίας, στην Αθήνα, συγκροτούν μιαν ομάδα που συνδέεται μέσα από την κοινή της δράση και αλληλεπίδραση

Της Λήδας Καζαντζάκη

Η συνέργεια εκλείπει. Μέσα στο διάχυτο κλίμα ενός κοινωνικού δαρβινισμού που προωθείται σήμερα διεθνώς και με ιδιαίτερη ζέση στην οικογένεια, στο σχολείο και στα πανεπιστήμια, στους καταμερισμένους τομείς της εργασίας αλλά ακόμα και σε αυτό το «εποικοδόμημα» που συνιστά τον χώρο του πνεύματος και του πολιτισμού. Η συνεργασία καλλιτεχνών που αποτέλεσε το κατεξοχήν συστατικό στοιχείο των κινημάτων της πρωτοπορίας και της διάρρηξης των στεγανών της τέχνης σε ένα ευρύτερο κοινό μοιάζει σαν μακρινός απόηχος από τα τέλη του 19ου, τις αρχές και τα μέσα του 20ού αιώνα. Οι ενεργές προσπάθειες των νέων, ιδιαίτερα στην Ελλάδα της κρίσης, βρίσκονται ακόμη στα σπάργανα και πολλές φορές ναρκοθετούνται από το ίδιο το καθιερωμένο σύστημα διακίνησής τους.

Οι πέντε γυναίκες, καταξιωμένες εικαστικοί, που παρουσιάζουν το έργο τους στο «Σπίτι της Κύπρου», το Μορφωτικό Κέντρο της Πρεσβείας της Κυπριακής Δημοκρατίας, στην Αθήνα, συγκροτούν μιαν ομάδα που συνδέεται μέσα από την κοινή της δράση και αλληλεπίδραση. Που δούλεψαν πριν από κάποια χρόνια η μια στο εργαστήριο της άλλης και συνέθεσαν ως χαράκτριες και κεραμίστριες ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα οσμωτικού πειραματισμού σε διαφορετικές μορφές της τέχνης. Δίνοντας η μια στην άλλη τη γνώση της και την εμπειρία της. Κι αυτό, από μόνο του, αποτελεί ένα σημαίνον δεδομένο.

Στην παρούσα έκθεση, που φέρει τον εμβληματικό τίτλο «+άπτω», οι εν λόγω καλλιτέχνιδες επιχειρούν να φτιάξουν ένα νέο πεδίο ζύμωσης και επαναπροσδιορισμού του συλλογικού με το υποκειμενικό, χρησιμοποιώντας η κάθε μια τα δικά της αλλά και ενίοτε τα μέσα της άλλης. Συνδέουν το παρελθόν με το παρόν, στο κέντρο του χώρου, όπως στα πήλινα πόδια της Βέρας Σιατερλή, σαν θραύσματα αρχαίων αγαλμάτων, μέσα από τα οποία υψώνονται οι γνωστές μας, από την εποχή της αντιπαροχής, μεταλλικές βέργες των αναμονών για τους επιγόνους. Εκτείνονται μέσα από τα πτυχωμένα ως χαλί και ως φουστάνια, γεωμετρικά διάτρητα, υφάσματα της Μάγδας Ταμμάμ και στα πλασμένα με πηλό, αλουμίνιο και χαρτί χωνιά της ύπαρξης, της Βούλας Γουνελά. Πλαισιώνονται από τις μορφές τις αποτυπωμένες με τις μεθόδους της χαρακτικής τέχνης της Δήμητρας Σιατερλή και της Βίκυς Τσαλαματά. Όπου οι χαραγμένες πάνω στο ξύλο, κόντρα πλακέ, πρωτόγονες, εφιαλτικές, ρυθμικές φιγούρες της Δήμητρας Σιατερλή συναντούν στο άλλο άκρο της έκθεσης τις κομμένες με φλόγιστρο και χαραγμένες με οξύ αρχετυπικές και λικνιζόμενες ρυθμικά φιγούρες της Βίκυς Τσαλαματά.

Πρόκειται για ένα εγχείρημα που μας προτρέπει στις «πολλαπλότητες» της οικουμενικής ύπαρξης που αποκτούν, σύμφωνα με τον Γάλλο φιλόσοφο Μπαντιού, έναν πρώτο βαθμό οντολογικής συνοχής όταν δομούνται ή «υπολογίζονται- ως- ένα».

Info: «+άπτω», Βούλα Γουνελά, Βέρα Σιατερλή, Δήμητρα Σιατερλή, Μάγδα Ταμμάμ, Βίκυ Ταλαματά, «Σπίτι της Κύπρου», Πρεσβεία Κυπριακής Δημοκρατίας, Ξενοφώντος 2Α. Διάρκεια έκθεσης: 22 Σεπτεμβρίου - 27 Οκτωβρίου. Ώρες λειτουργίας: Δευτ. & Τετ. 10.00 - 18.00, Τρ. / Πέμ. / Παρ. 10.00 - 15.00

Δείτε όλα τα σχόλια