Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

"Τίποτα δεν είναι βέβαιο στον κόσμο της Μανόν"

«Ένα έργο, του οποίου το βασικότερο ίσως χαρακτηριστικό θα έλεγε κανείς πως είναι η αμφιθυμία σε όλα τα επίπεδα, ατμόσφαιρα, θέμα, μουσικό ύφος και ήθος των ηρώων του” χαρακτηρίζει τη “Μανόν” ο...

«Ένα έργο, του οποίου το βασικότερο ίσως χαρακτηριστικό θα έλεγε κανείς πως είναι η αμφιθυμία σε όλα τα επίπεδα, ατμόσφαιρα, θέμα, μουσικό ύφος και ήθος των ηρώων του” χαρακτηρίζει τη “Μανόν” ο σκηνοθέτης Θωμάς Μοσχόπουλος, προσθέτοντας πως “τίποτε δεν είναι βέβαιο στον κόσμο της Μανόν”. Η όπερα του Μασνέ επιστρέφει αύριο στην Εθνική Λυρική Σκηνή και στην αθηναϊκή μουσική ζωή μετά από 52 χρόνια σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού - Κλεάντε Ρούσο και με διανομή διεθνούς επιπέδου, με τις υψιφώνους Μυρτώ Παπαθανασίου και Χριστίνα Πουλίτση στον ομώνυμο ρόλο. Ένα έργο όπου, όπως εξηγεί ο γνωστός σκηνοθέτης, “όλα αρχίζουν 'εύκολα' και 'ανάλαφρα', ως μια κωμωδία ηθών, τελικά όμως η δραματικότητά του ξεπερνάει σχεδόν το μελόδραμα”.

Μια από τις διασημότερες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου, η "Μανόν", βασισμένη στο μυθιστόρημα του αβά Πρεβό, εξιστορεί τον άτυχο έρωτα του ιππότη Ντε Γκριέ για τη Μανόν. Την ατμόσφαιρα κάθε κατάστασης ο Μασνέ την αποδίδει μέσα από μουσική ζωηρή, γεμάτη πάθος και κυρίως αισθησιασμό, μουσική ενός ύφους το οποίο εξέφρασε με τον πιο γλαφυρό τρόπο τη γαλλική μπελ επόκ, την αισθητική και τις αξίες της.

Ο σκηνοθέτης αναρωτιέται αν η Μανόν είναι ένα θύμα των καταστάσεων και μιας κοινωνίας που υποτάσσει μια νέα γυναίκα σε κατηγοριοποιήσεις ή μια φιλήδονη αμοραλίστρια που καταστρέφεται από τον ναρκισσισμό της.

Όσο για τον ιππότη Ντε Γκριέ, αναρωτιέται αν είναι μια πιστή ύπαρξη με άδολα και δυνατά αισθήματα ή ένας αφελής εμμονικός νέος, καλομαθημένος από την οικονομική και κοινωνική επιφάνεια της οικογένειάς του.

Επηρεασμένη από τον Διαφωτισμό αλλά και την μπελ επόκ, που “σαν δύο μεγάλες φούσκες μεγαλώνουν ασύστολα και θα σκάσουν σε μεγάλες και παγκόσμιας εμβέλειας κρίσεις που θα συνταράξουν ολόκληρο τον κόσμο", η "Μανόν", όπως σχολιάζει ο Θ. Μοσχόπουλος, “εμπεριέχει με αυτόν τον τρόπο και το ειδικότερο ενδιαφέρον που μπορεί να έχει το ανέβασμα του έργου στις μέρες μας. Στο ότι δηλαδή αποτυπώνει σχεδόν συμβολικά έναν κόσμο που, μεθυσμένος από την 'ευκολία' και την 'ανεμελιά', διακατέχεται από μια ακόρεστη όρεξη για κατανάλωση ηδονών και εφήμερης επιβεβαίωσης, ενώ οι αξίες εύκολα τοποθετούνται σε επίπεδο αγοραστικής αξίας, ο έρωτας συγχέεται με τον ερωτισμό και η έννοια της πορνογραφίας μπορεί άνετα να χρησιμοποιηθεί για κάθε μορφή ανθρώπινης συμπεριφοράς και όχι μόνο στη στενή της κυριολεξία, έναν κόσμο που οδηγείται με απαστράπτουσα επιπολαιότητα σε μια νομοτελειακή δραματική έξοδο εθελοτυφλώντας για τις όποιες συνέπειες μέσα από την αποθέωση του εφήμερου”.

Η "Μανόν" παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι από τον θίασο της Κωμικής Όπερας στην αίθουσα Φαβάρ στις 19 Ιανουαρίου 1884. Η επιτυχία ήταν τέτοια ώστε με τον ίδιο θίασο η όπερα να συμπληρώσει χίλιες παραστάσεις το 1919, χίλιες πεντακόσιες το 1931 και δύο χιλιάδες το 1952. Το έργο, που γοήτευσε ολόκληρο τον κόσμο, θεωρείται σήμερα η δεύτερη σε επιτυχία και απήχηση γαλλική όπερα μετά την "Κάρμεν" του Μπιζέ.

Η ενδιαφέρουσα ανάγνωση του Μοσχόπουλου συνδέει το σήμερα με το τότε κρατώντας ως συνδετικό κρίκο την αίσθηση της πτώσης και του εφήμερου. “Το ανέβασμα θα αναμείξει τον 18ο και τον 19ο αιώνα με το πρόσφατο παρελθόν μας ξεκινώντας από τις εξωτερικές λαμπερές εικόνες τους και την ιλιγγιώδη αίσθηση 'αναρρίχησης' και καταλήγοντας στον αποσβολωμένα γυμνό πόνο της ξαφνικής πτώσης του παρόντος» προσθέτει.

Στην παράσταση ο αρχιμουσικός της ΕΛΣ Λουκάς Καρυτινός θα έχει την ευθύνη της μουσικής διεύθυνσης, ενώ τις δύο τελευταίες παραστάσεις θα διευθύνει ο Κλεάντε Ρούσο. Η Ευαγγελία Θεριανού υπογράφει τα σκηνικά, η Κλερ Μπρέισγουελ τα κοστούμια, ο Κορνήλιος Σελαμσής τη μουσική δραματουργία και η Σοφία Πάσχου την κινησιολογία. Τη Χορωδία της ΕΛΣ θα διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. H "Μανόν" θα παρουσιαστεί επίσης στις 14, 16, 19, 21, 23, 26 και 30 Δεκεμβρίου στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.

 

ΜΟΤΟ

Η όπερα του Μασνέ επιστρέφει αύριο στην Εθνική Λυρική Σκηνή και στην αθηναϊκή μουσική ζωή μετά από 52 χρόνια

Δείτε όλα τα σχόλια