Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ένας κόσμος μέσα στον κόσμο

Οπτικές

Της Λήδας Καζαντζάκη

Είναι ένας κόσμος μέσα στον κόσμο η γλυπτική εγκατάσταση του Γιώργου Λάππα που ο ίδιος αποκάλεσε «mappemonde» -χάρτη του κόσμου- και προβάλλεται ξανά 31 χρόνια μετά τις πρώτες της παρουσιάσεις στο εξωτερικό και στην Ελλάδα, στο νέο παράρτημα της γνωστής από τον Πόρο γκαλερί Citronne της Τατιάννας Σπινάρη, στο Κολωνάκι. Ένα απλά σχηματισμένο σπίτι αποτελεί τον πυρήνα της έκθεσης. Τοποθετημένο μέσα στο μικρό δωμάτιο μιας πολυκατοικίας του '60, δίνει την αίσθηση ότι θα μπορούσε να διαρρήξει τους τοίχους του με τη δυναμική του των μεταλλικών του στοιχείων. Φωτισμένο, θυμίζει εκείνες τις ανατολίτικες λάμπες που με τα αστεροειδή σχήματά τους είναι ικανές να μας βυθίσουν σε ένα σύμπαν μαγικό. Συγκροτείται με τα στοιχεία που συνέλεξε ο γεννημένος στο Κάιρο Γιώργος Λάππας στη συνεχή μέχρι τον πρόωρο θάνατό του αναζήτησή του για τις ρίζες του ανθρώπινου πολιτισμού, στις πόλεις που στη διάρκεια των αιώνων ανέδειξαν την παρουσία και την εξέλιξή του. Στοιχεία που απλώνονται διπλανό δωμάτιο όπως σε έναν πίνακα ανάγνωσης και φτιάχνουν το πολυσήμαντο λεξιλόγιό του. Αυτό που ο ίδιος εξηγεί στο « Μυστικό Βιβλίο» που συνοδεύει την έκθεση, εκδόθηκε με την ουσιαστική συνεισφορά της συντρόφου του, γλύπτριας Αφροδίτης Λίτη και παρουσιάστηκε διεξοδικά στην “Αυγή” της Κυριακής από τον ένα εκ των επιμελητών της έκθεσης, τον Γιώργο Τζιρτζιλάκη.

Δεν θα αναφερθώ σ’ αυτό, αλλά στο ίδιο το έργο και στην αίσθηση που προκαλεί στον θεατή- αναγνώστη. Γιατί θεωρώ ότι αυτό είναι το ζητούμενο μιας έκθεσης στο ευρύ κοινό. Οι μήτρες, οι κομμένες στο οξυγόνο, που αποτελούν τους τοίχους του σπιτιού, δείχνουν μαγικά σύμβολα και ιερογλυφικά, γραμμικά αποτυπωμένα προσωπάκια, πτηνά και ανθρωπάκια όπως στην πριμιτιβιστική εικονογραφία. Έχουν σμιλευτεί με τη δύναμη του χειρώνακτα και την ευαισθησία του οραματιστή που αφουγκράζεται τα σημεία των καιρών και τα σμιλεύει κόντρα στο ισχύον πνεύμα. Φέρνουν στο φως τις εκλεκτικές συγγένειες του Λάππα με τους σκαπανείς της μινιμαλιστικής και εννοιολογικής τέχνης στις δεκαετίες του ’60, όπως του Βρετανού δημιουργού των διαιρεμένων μορφών που ενώνονται σε μια νοερή σπονδυλική στήλη Τόνι Κραγκ ή του Ανατολικογερμανού ζωγράφου, γνωστού με το οικειοποιημένο από αυτόν ψευδώνυμο ενός γεωλόγου Άλμπρεχτ Πενκ, που ήθελε να ενώσει την αποκλεισμένη από τη Δύση δουλειά του με τη δημιουργία των πρωτόγονων λαών. Συνδέουν ως ένα κοινό πρόταγμα την πρόθεση της γκαλερίστριας για μια «σύνθεση της εντοπιότητας με την εξωστρέφεια» με τη ρήση του άλλου μεγάλου Αμερικανού γλύπτη των συντεθειμένων ως μια φούγκα μεταλλικών στοιχείων Καρλ Άντρε: «Δεν είμαι καλλιτέχνης του εργαστηρίου, αλλά του τόπου». Προβάλλουν την εννοιολογική τέχνη σε μια εποχή που ολοένα και περισσότερο αποφλοιώνεται στη χώρα μας ως ένα σώμα που δένει αδιάρρηκτα το εξωτερικό με το εσωτερικό της περιεχόμενο.

 

Info: Γιώργος Λάππας, «Εγκιβωτισμός- Mappemonde-Το μυστικό βιβλίο» επιμ. έκθ.& καταλόγου Αφροδίτη Λίτη, Τατιάνα Σπινάρη, Γιώργος Τζιρτζιλάκης γκαλερί Citronne, Πατριάρχου Ιωακείμ 19, 4ος όροφος , Κολωνάκι Διάρκεια έκθεσης:29 Νοεμβρίου 2018-28 Φεβρουαρίου 2019 Ώρες λειτουργίας: Τρ./Πεμ./Παρ 11.00-15.00&17.00-20.00, Τετ.& Σαββ. 11.00-15.00

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Κυβέρνηση συνοπτικών διαδικασιών

Η Ν.Δ. ή είναι μεθυσμένη από την επάνοδο στην εξουσία και λαφυραγωγεί ασύστολα ή έχει καβαλήσει το καλάμι και νομίζει ότι το κράτος τής ανήκει, οπότε δεν αισθάνεται την ανάγκη να δικαιολογήσει τις αποφάσεις της ή να τηρήσει κάποια προσχήματα.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο