Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η κεραμική ως τεκμήριο της ανθρώπινης έκφρασης

Κάθε τέχνη ζει μέσα από τις αμφισβητήσεις της, τις ρήξεις της με τη συμβατική θεώρηση του κόσμου και τις διαρρήξεις νέων δρόμων που οδηγούν σε νέες φόρμες και σε νέους διαύλους επικοινωνίας με την κοινωνία. Η κεραμική αποτελεί μια τέχνη που συνδέεται άμεσα με την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους και της καλλιτεχνικής του έκφρασης. Η ανάδειξή της ξεκίνησε από την αρχαιότητα, όταν συγκεκριμένοι και ταλαντούχοι αγγειογράφοι άρχισαν να διαφοροποιούνται υπογράφοντας τα σφραγισμένα με το προσωπικό τους ύφος έργα τους, αλλά και εργαστήρια πρωτοπόρων αγγειοπλαστών δημιουργούσαν νέους ρυθμούς και νέους τύπους αγγείων. Εξελίχτηκε σε αυτόνομο είδος τη χαραυγή του 20ού αιώνα, όταν κινήματα όπως το «Τέχνες και χειροτεχνίες» στην Αγγλία και το "Αρ νουβό" στη Γαλλία ανακάλυψαν μέσα στο πνεύμα του οριενταλισμού τη μαγεία της οθωμανικής τέχνης, γνωστοί ζωγράφοι όπως ο Πικάσο πλούτισαν μεταπολεμικά την τέχνη αυτή με τα δημιουργήματά τους.

Η έκθεση «Κεραμική» που φιλοξενεί η γκαλερί της Ελευθερίας Τσέλιου, στο Κολωνάκι, ξεναγεί τον θεατή της στο γίγνεσθαι της σύγχρονης ελληνικής κεραμικής ανάμεσα σε κανάτια του Τσανάκ Καλέ, του «Φρουρίου των Αγγείων» ή Δαρδανελίων και των εργαστηρίων Λεμπέση και Λεμονή από τη Σίφνο και Κούρτση από τη Λέσβο, που καθρεφτίζει τις κοινές καταγωγές αλλά και τις κοινές μορφοπλαστικές αναζητήσεις διαφόρων μορφών της έκφρασης στο μοντέρνο. Επιλεκτικά αναφέρουμε το έργο της σκαπανέως της καλλιτεχνικής κεραμικής στην Ελλάδα τη δεκαετία του '60 Ελένης Βερναρδάκη, με τις βαμμένες πάνω σε άσπρο φόντο αφηρημένες φόρμες της και την παιγνιώδη πολύχρωμη σύνθεση του γεννημένου το 1979 Διονύση Καβαλλιεράτου. Τα πιάτα με τις απέριττες, σχηματοποιημένες φιγούρες του Γιάννη Μόραλη που προβάλλονται σαν ευρήματα ανασκαφής πάνω σε έναν μακρόστενο πάγκο μαζί με σκεύη που θα μπορούσαν να θεωρηθούν καθαρά χρηστικά. Όπου ανάμεσά τους ξεχωρίζουν οι σμιλεμένες σαν μικρές κυψέλες κατασκευές του γλύπτη Βασίλη Γεροδήμου. Ενώ στους απέναντι τοίχους διακρίνουμε τα ανηρτημένα έργα του Ηλία Κοέν που θυμίζουν ιδεογράμματα και τις πλασμένες σύμφωνα με τα προτάγματα της εντελώς εσωτερικευμένης αναλυτικής τέχνης, σκούρες και ανοιχτόχρωμες πλάκες της Μαρίας Ευσταθίου πάνω στις οποίες ο καθένας μας θα μπορούσε να αυτοπροβληθεί.

Πρόκειται για μια έκθεση που μας δίνει το έναυσμα να ανακαλύψουμε αυτή την αρχέγονη και τόσο σύγχρονη μορφή έκφρασης.

 

Info: «Κεραμική», Eleftheria Tseliou Gallery, Ηρακλείτου 3, Κολωνάκι

Διάρκεια έκθεσης: 15 Δεκεμβρίου - 26 Ιανουαρίου

Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 12.00-20.00, Σαβ.: 12.00-15.00

Δείτε όλα τα σχόλια