Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Από τον κόσμο του Καβάφη...

Της Λήδας Καζαντζάκη «Η ύβρις κυριαρχεί στη δημόσια ζωή» καθώς έγραψε πρόσφατα ένας πρώην, εμβληματικός, υπουργός της παρούσας κυβέρνησης και πρωτεργάτης της Συμφωνίας των Πρεσπών στην “Εφημερίδα των...

Της Λήδας Καζαντζάκη

«Η ύβρις κυριαρχεί στη δημόσια ζωή» καθώς έγραψε πρόσφατα ένας πρώην, εμβληματικός, υπουργός της παρούσας κυβέρνησης και πρωτεργάτης της Συμφωνίας των Πρεσπών στην “Εφημερίδα των Συντακτών”, για να καταγγείλει τη λασπολογία που καλλιεργείται ιδιαίτερα τα τρία τελευταία χρόνια από τα δύο κόμματα που επί χρόνια νέμονταν την εξουσία. «Προκειμένου να πιεστούν οι αντίπαλοι, να αμαυρωθούν αυτοί και το έργο τους (...) να νικήσουν όλους αυτούς που υπηρετούν πιστά τον κανόνα και την κουλτούρα της δημοκρατίας». Κάποιοι λυμαίνονται τους κληρονομημένους, ως θωρούν, θώκους της εξουσίας και αγνοούν τα προφητικά λόγια που έγραψε ο μεγάλος Αλεξανδρινός ποιητής, ο Κωνσταντίνος Καβάφης, για τους επίγονους της Αλεξανδρινής αυτοκρατορίας: «Η πόλις η διδάσκαλος, η πανελλήνιος κορυφή, εις κάθε λόγο, εις κάθε τέχνη, η πιο σοφή».

Ο «Κωνσταντινουπολίτης την καταγωγήν» ποιητής γεννήθηκε και πέθανε στην Αλεξάνδρεια και πέρασε κάποιες φάσεις της ζωής του στην Αγγλία, τη Γαλλία αλλά και την Ελλάδα. Υπήρξε ένας κατεξοχήν πολιτικός δημιουργός, που έπλασε με τους στίχους του το πρόσωπο της παρακμιακής εξουσίας του αγγλικού ιμπεριαλισμού, που βίωσε, μέσα από τα διαχρονικά χαρακτηριστικά του που σμιλεύτηκαν στο παρελθόν. «Όχι βέβαια με την έννοια του πολιτευόμενου ή του στρατευμένου», όπως γράφει ο συντοπίτης του συγγραφέας Στρατής Τσίρκας στη σημαίνουσα μελέτη του «Ο πολιτικός Καβάφης», «αλλά με εκείνην του ανθρώπου που με την οικογενειακή του παράδοση ενδιαφέρεται για τα κοινά... όχι ως σωβινιστής αλλά ως ‘ελληνικός’ ποιητής”.

Το έργο του αποτελεί για την Άννα Φιλίνη εδώ και δεκαπέντε χρόνια το εναρκτήριο λάκτισμα για μια ζωγραφική συνομιλία και συνάντηση, την οποία παρουσιάζει στο Μουσείο Μπενάκη επί της οδού Πειραιώς. Ξεκινά με τις πιο πρόσφατες «καρτέλες τεκμηρίωσης», καθώς τις αποκαλεί η ίδια. Κινείται, όπως και ο ποιητής, ανάμεσα σε διαφορετικούς τόπους και χρόνους και τεχνοτροπίες. Σε συνθέσεις με αντιγραμμένα με το χέρι ποιήματα του Καβάφη και σπαράγματα από κείμενα μελετητών του πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν στα «Δράματα Εξουσίας» της ρωμαϊκής και της ελληνιστικής εποχής, γραμμένα με ένα ιδίωμα ρεαλιστικό, σύμφωνο με τα πρωτότυπά τους και σκηνές που θα μπορούσαν να έχουν ξεπηδήσει από κλασικές εικονογραφήσεις βιβλίων του Μεσοπολέμου ή σημερινών και μεταφέρουν, μέσα από τη μανιεριστική απόδοση των χειρονομιών και στάσεων, το εκάστοτε περιρρέον κλίμα της βίαιας αντιπαράθεσης ή της απόκοσμης ηρεμίας. Προχωρά στα μεγάλα πορτρέτα που έχει φτιάξει με την τεχνική της γκουάς, προσπαθώντας να προβάλει κάθε φορά μέσα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους τα σαρκώδη ή σφραγισμένα σε μια γραμμή χείλη, τις ρυτίδες που τα πλαισιώνουν ή χαράζουν το μέτωπό τους και το τρομαγμένο ή απελπισμένο ή νεκρό βλέμμα τους, τα γεωμετρικά στοιχεία, τις γραμμικές φιγούρες και τις κατόψεις των πόλεων που πλαισιώνουν και μιλούν για την ιδιαίτερη ιστορία τους. Φτάνει, τέλος, μετά τον μακρύ αυτό δρόμο, γεμάτο περιπέτειες, γεμάτο γνώσεις στα φτιαγμένα με λάδια τοπία της Ιθάκης των ονείρων μας.

 

Info: Άννα Φιλίνη, «Από τον κόσμο του Καβάφη»

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου

Διάρκεια έκθεσης: 18 Ιανουαρίου - 17 Φεβρουαρίου

Ώρες λειτουργίας: Πέμ./Παρ./Κυρ.: 10.00-18.00, Σαβ.: 10.00-22.00

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Κυβέρνηση συνοπτικών διαδικασιών

Η Ν.Δ. ή είναι μεθυσμένη από την επάνοδο στην εξουσία και λαφυραγωγεί ασύστολα ή έχει καβαλήσει το καλάμι και νομίζει ότι το κράτος τής ανήκει, οπότε δεν αισθάνεται την ανάγκη να δικαιολογήσει τις αποφάσεις της ή να τηρήσει κάποια προσχήματα.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο