Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Τα σπασμένα αγάλματα σήμερα είμαστε εμείς

Παύλος Σάμιος Η έκθεσή του "Broken History - Σπασμένη Ιστορία" εγκαινιάζεται αύριο, στις 7 μ.μ., στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

"Τα σπασμένα αγάλματα σήμερα είμαστε εμείς. Μαζί με εμάς έχουν γίνει όλα κομμάτια... Ιστορία, παρελθόν, παρόν, μέλλον" έλεγε χθες ο Παύλος Σάμιος με αφορμή την έκθεσή του "Broken History - Σπασμένη Ιστορία", που εγκαινιάζεται αύριο, στις 7 μ.μ., στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, μέσα από την οποία ο γνωστός ζωγράφος δίνει τη δική του οπτική στο δίπολο Ιστορίας και μύθων. "Θέλησα να παρουσιάσω μια διαφορετική ερμηνεία της ελληνικής Ιστορίας και των αρχαίων μύθων που σε όλη την πορεία της ζωγραφικής μου με συντρόφευαν" έλεγε ο ίδιος για την έκθεση, στην οποία παρουσιάζονται 66 έργα μεγάλων διαστάσεων, όπου τα σύμβολα του αρχαίου πολιτισμού, σε αντίθεση με τις προηγούμενες δουλειές του, αποκτούν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Επιλέγοντας ως σημείο εκκίνησης για τη δημιουργία των συγκεκριμένων έργων το σεφερικό ποίημα "Ο Ηδονικός Ελπήνωρ" και τον στίχο "...γιατί τ' αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια, είμαστε εμείς", ο γνωστός ζωγράφος δομεί την έκθεσή του σε τρεις ενότητες, που αντλούν συμβολισμούς από το παρόν, την αρχαιότητα και το Βυζάντιο.

Για την πρώτη ενότητα επιλέγει ως υπόβαθρο των έργων ευτελή υλικά που περισυνέλεξε ο ίδιος. Χαρτοκιβώτια πεταμένα στον δρόμο έγιναν ο καμβάς απεικόνισης αρχαίων συμβόλων αλλά και γέφυρα μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, όπου αρχαία αγάλματα κατακερματίζονται ζωγραφικά σε διαφορετικά κομμάτια χαρτόνι προκειμένου να σημάνουν την αποδόμηση αλλά και την επαναπροσέγγιση του ιστορικού χρόνου, ενώ η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα δηλώνεται πάνω στα έργα με πολύχρωμα ανεικονικά γκράφιτι, με σπρέι στο τελείωμα των έργων του. "Θέλησα με αυτό τον τρόπο να μεταφέρω την αίσθηση των δρόμων της Αθήνας στις συνθέσεις. Το αρχαίο πνεύμα συναντά έτσι την καθημερινότητα σε μια αέναη ανταλλαγή και επαναφόρτιση" είπε, προσθέτοντας ότι "επιδιώκοντας παράλληλα να μην μείνω στο απαισιόδοξο πεδίο, προχώρησα σε μια ανασύνθεση των σπασμένων αγαλμάτων".

Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζονται τα ίδια αγάλματα "τα οποία πλέον έχω συνθέσει εκ νέου στην αρχική τους ολοκληρωμένη μορφή", ενώ "το αισιόδοξο μήνυμα ολοκληρώνεται με τα 'Πέτρινα χαμόγελα', όπου ζωγράφισα πάνω σε κομμάτια μαρμάρου που περισυνέλεξα στην Πεντέλη. Είναι τα υπολείμματα από τα ίδια μάρμαρα από τα οποία δημιουργήθηκε η Ακρόπολη. Οι γοητευτικές κόρες χαμογελούν, αλλά τα χαμόγελά τους εμφανίζονται μισά, σπασμένα στις δύο πλευρές του μαρμάρου. Είναι εκεί που η αισιοδοξία συνυπάρχει με την απαισιοδοξία σε μια αδιάκοπη πάλη για το ποια θα υπερισχύσει".

Σε μια τελευταία ενότητα, ο ζωγράφος επιλέγει και επεξεργάζεται αντίστοιχα εικονογραφικούς τύπους της βυζαντινής τέχνης και σ' αυτό τον διάλογο της αρχαιολληνικής τέχνης με βυζαντινές και μεταβυζαντινές απεικονίσεις επιλέγει εικόνες γεμάτες συμβολισμό, όπως αυτή της "Άκρας ταπείνωσης".

Για ένα "εικαστικό requiem" και "μια έμμεση κριτική στην 'πολιτικώς ορθή' κοινωνία καθώς και στη βίαιη αποδόμηση, στον βανδαλισμό και τον ευτελισμό των αξιών" έκανε λόγο η διευθύντρια του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Κατερίνα Δελλαπόρτα, υπογραμμίζοντας ότι η "συγκεκριμένη εικαστική ενότητα του Σάμιου καθρεφτίζει ακριβώς την αγωνία του ιστορικού παρελθόντος για την εποχή μας με τον ίδιο τρόπο που ο Φελίνι κάνει φινάλε στην ταινία "Roma". Πρόσθεσε δε ότι η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 15 Ιουνίου, "επιχειρεί να απαντήσει στην ερώτηση 'σε τι χρησιμεύουν οι καλλιτέχνες σε μια περίοδο κρίσης', στο πλαίσιο μιας πολιτιστικής πολιτικής που δίνει χώρο σε έναν σύγχρονο καλλιτεχνικό προβληματισμό και ενώνει το νήμα της μεγάλης καλλιτεχνικής παράδοσης από τις απαρχές της ελληνικής τέχνης έως τις μέρες μας".

"Η μέχρι πρότινος σχέση του καλλιτέχνη με τον ιστορικό χρόνο αφορούσε στην εξιδανικευμένη αρχαιότητα. Σήμερα, ο ζωγράφος καινοτομεί και επανατοποθετείται ιδεολογικά και καλλιτεχνικά σε θέματα ιστορικότητας" επισήμανε από την πλευρά του ο πρωτ. Περίανδρος Επιτροπάκης, προϊστάμενος του Τμήματος Εκθέσεων του Βυζαντινού Μουσείου, προσθέτοντας ότι "μέσα από τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις του κατανόησε ότι το ανθρώπινο πολιτισμικό μοντέλο μπορεί να δημιουργήσει ένθεο πολιτισμό και νέες ενάνθρωπες θεολογίες ως απάντηση στους σύγχρονους προβληματισμούς".

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Η διπλή σημασία των ευρωεκλογών

Στο ερώτημα αν οι ευρωεκλογές έχουν ευρωπαϊκό ή εσωτερικό πολιτικό χαρακτήρα δεν υπάρχει καθαρή απάντηση. Όλες οι εκλογές έχουν εσωτερικό πολιτικό χαρακτήρα, πόσο μάλλον οι ευρωεκλογές, που διεξάγονται με απλή αναλογική σε ενιαία πανελλαδική περιφέρεια.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο