Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Εικόνες - καθρέφτες του είναι

Οπτικές

Της Λήδας Καζαντζάκη

 

«Δυσκολεύομαι να πιστέψω τις εικόνες των αισθήσεων» λέει ο Γερμανός ζωγράφος Γκέρχαρντ Ρίχτερ, που έγινε γνωστός με τις επιζωγραφισμένες, νεφελώδεις φωτογραφίες του, θέλοντας να δείξει ότι αυτή η πρώτη εντύπωση που μας μεταδίδουν τα αισθητήρια όργανά μας «περιορίζει», μια και είναι «ανολοκλήρωτη». Η προσπάθεια αποτύπωσης του πραγματικού στην τέχνη, που ξεκίνησε από τα μέσα του 19ου αιώνα, συμπεριέλαβε ποικίλες μορφές της που εκτείνονταν από τον ρεαλισμό μέχρι τον μαγικό ρεαλισμό, τον φωτο-ρεαλισμό, τον κριτικό, πολιτικό ρεαλισμό ή τον υπερ-ρεαλισμό. Αντικατοπτρίζει την αντιπαράθεση των καλλιτεχνών- ζωγράφων με το νέο μέσο της φωτογραφίας αλλά και τη μαγευτική δύναμη που ασκεί ανέκαθεν πάνω τους, ικανό να συλλάβει τη στιγμή της αισθητηριακής μας αντίληψης.



 

Ο φωτογράφος Δημήτρης Μυτάς δείχνει στην τελευταία ατομική του έκθεση "Dreamtigers" στον Εικαστικό Κύκλο ΔΛ, στο ξεκίνημα της οδού Ακαδημίας, τη φωτογραφία ως εργαλείο της πρόσληψης του κόσμου γύρω μας. Εκκινεί από τα οικεία του πρόσωπα που προβάλλει μέσα στην ξενότητα της στημένης τους στάσης και της μεταμόρφωσης των προσώπων τους σε ακίνητα προσωπεία με ή χωρίς τη βοήθεια του λευκού ή του μπλε χρώματος, τα γυαλιά που κρύβουν το βλέμμα, το σκηνικό ή το απόλυτο μαύρο μέσα στο οποίο αυτός τα τοποθετεί. Εισδύει στα τοπία επιχειρώντας να αδράξει την υφή τους ή τη φευγαλέα αύρα τους. Μας δείχνει αχνές και ομιχλώδεις ή λουσμένες στο φως, ήρεμες ή ταραγμένες ρομαντικές θαλασσογραφίες, ιμπρεσιονιστικά, ανοιξιάτικα λιβάδια, λαμπυρίζοντες νυχτερινές λήψεις ενός σπιτιού στην ύπαιθρο, ψυχρά, αφηρημένα και ταυτόχρονα αδρά, «μη παραστατικά, μη υποκειμενικά», πεδία της αναλυτικής - «καθαρής» τέχνης, όπως έλεγε και ο πρόδρομός της Αντ Ράινχαρντ, αλλά και συνθέσεις με στοιχεία ετερόκλητα, σαν το δεμένο και χωρισμένο σε μερίδες ψάρι που αναδύεται απρόσμενα μπροστά από ένα μαυρόασπρο δένδρο. Προβάλλει τη μοναξιά του σύγχρονου ανθρώπου με τη μεμονωμένη προβολή συμβόλων που καθορίζουν την καθημερινότητά του, όπως το ρολόι ή η στήλη της βενζίνης. Επιτυγχάνει μέσα από τον πειραματισμό του με τη φωτογραφική του μηχανή και τις δυνατότητες που του δίνει η επεξεργασία και η σύνδεση των επιλεκτικών από τη μνήμη θραυσμάτων της την όσμωση της ζωγραφικής με την τέχνη της φωτογραφίας. Δημιουργεί έτσι εικόνες που δένουν το πραγματικό με το φαντασιακό μέσα στο απωθημένο συχνά, πολύπλοκο και αινιγματικό σύμπαν του ονείρου και καθρεφτίζουν τον άνθρωπο μέσα και πέρα από τα όριά του.

Info: Δημήτρης Μυτάς, «Dreamtigers». Επιμ. Νίνα Κασσιανού

Εικαστικός Κύκλος ΔΛ, Ακαδημίας 6

Διάρκεια έκθεσης: 15 Μαρτίου - 25 Απριλίου

Ώρες λειτουργίας: Τρ./Πεμ./Παρ. 11.00-20.00, Δευτ./ Τετ./Σαβ.: 11.00-16.00

Δείτε όλα τα σχόλια