Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η επόμενη γενιά μεγάλων έργων

Τι περιλάμβανε το μενου των επαφών του Χρ. Σπίρτζη με τις Επιτρόπους Μεταφορών και Περιφερειακής Πολιτικής - Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, επέκταση της γραμμής του μετρό της Θεσ/νικης προς τις δυτικές συνοικίες, σχεδιασμός της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης δύο μεγάλων έργων διασύνδεσης οδικών, σιδηροδρομικών, δικτύων και εμπορευματικών λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας και του Εύξεινου Πόντου, Ε65 και η παράκαμψη της Χαλκίδας, σιδηροδρομική και οδική διασύνδεση Θεσσαλονίκης - Βουδαπέστης, ο λεγόμενος "άξονας 10"

Η επιτάχυνση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για τα τρέχοντα, αλλά και τα υπό σχεδιασμό οδικά και σιδηροδρομικά έργα υποδομής τέθηκε στο επίκεντρο των συναντήσεων του υπουργού Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη κατά την επίσκεψή του στις Βρυξέλλες και τις συζητήσεις που είχε τόσο με την Ευρωπαία επίτροπο αρμόδια για τις Μεταφορές Βιολέτα Μπουλτς, όσο και με την επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής κ. Κορίνα Κρέτσου.

Η τελευταία, μάλιστα, επισκέφθηκε την Πέμπτη τη χώρα μας και, μετά τις συζητήσεις που είχε με τον Χρ. Σπίρτζη, ανακοίνωσε την πρόθεση της Ε.Ε. για επιτάχυνση των χρηματοδοτήσεων καθώς, όπως, σημείωσε "είναι εξαιρετικά σημαντικό για την ευρωπαϊκή συνοχή τα ευρωπαϊκά κονδύλια να συνεισφέρουν στην αναβάθμιση των όρων και της ποιότητας ζωής των Ελλήνων", γιατί με αυτόν τον τρόπο, όπως πρόσθεσε, μπορούμε "να προχωρήσουμε προς το μέλλον".

Οι συναντήσεις του υπουργού Μεταφορών με την κ. Κρέτσου είχαν ως κεντρικό άξονα, πλην της Γραμμής 4 του Μετρό και την επέκταση της γραμμής του μετρό της Θεσ/νικης προς τις δυτικές συνοικίες, τον σχεδιασμό της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης δύο μεγάλων έργων διασύνδεσης οδικών, σιδηροδρομικών δικτύων και εμπορευματικών λιμανιών. Οι συζητήσεις αποτελούν συνέχεια των τελευταίων επαφών που είχε στις Βρυξέλλες ο Χρ. Σπίρτζης την περασμένη εβδομάδα με την και Κρέτσου, αλλά και με την επίτροπο Μεταφορών κ. Βιολέτα Μπουλτς, καθώς στο επίκεντρο της ίδιας ευρωπαϊκής ατζέντας βρίσκονται, εκτός από τις Συνδυασμένες Μεταφορές και οι Επιβατικές Μεταφορές με την αγορά νέων λεωφορείων και τροχαίου υλικού.

Ο διαβαλκανικός σιδηροδρομικός και ο οδικός άξονας 10

Όπως κατατέθηκε, η οδική και σιδηροδρομική διασυνδεσιμότητα της χώρας με τα άλλα κράτη της Βαλκανικής συγκαταλέγεται στα πρότζετκ των Συνδυασμένων Μεταφορών, τα οποία έχουν την οικονομική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς θεωρούνται βιώσιμα με υψηλό αναπτυξιακό βάρος.

Στις προτεραιότητες δηλαδή της Ε.Ε. συγκαταλέγεται η πορεία εξέλιξης του έργου σιδηροδρομικής σύνδεσης των τριών λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Στις συναντήσεις τονίστηκε και από τις δύο πλευρές ότι η υλοποίηση του σχεδίου που προβλέπει τη σιδηροδρομική σύνδεση με γραμμή υψηλών απαιτήσεων, η οποία θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, που είναι το Μπουργκάς και η Βάρνα, και με το λιμάνι του Ρούσε στον Δούναβη, όχι μόνο είναι βιώσιμο, αλλά προχωράει απρόσκοπτα η ωρίμανσή του. Σύντομα, μάλιστα, αναμένεται να εγκριθεί από τα κοινοβούλια της Ελλάδας και της Βουλγαρίας το καταστατικό της κοινής διακρατικής εταιρείας, που θα συντονίσει το ενιαίο έργο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης.

Το δεύτερο έργο το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης είναι η σιδηροδρομική και οδική διασύνδεση Θεσσαλονίκης - Βουδαπέστης, ο λεγόμενος “άξονας 10”. Ένα έργο, για το οποίο, όπως τονίστηκε, επιταχύνεται ο προγραμματισμός για την εκπόνηση μελετών και παράλληλα διευρύνεται η ευελιξία ανεύρεσης χρηματοδοτικών εργαλείων, χάρις στην υπογραφή και την κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών. Γεγονός που είχε υπογραμμιστεί και από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, κατά τη διάρκεια της Τετραμερούς Συνόδου Συνεργασίας Ελλάδας, Σερβίας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας, τον περασμένο Δεκέμβριο.

Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών

Στο επίκεντρο τέθηκε και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το προσχέδιο του οποίου παρέδωσε στην Ε.Ε. ο Χρ. Σπίρτζης. Το στρατηγικό σχέδιο περιλαμβάνει δυο σταθμούς, το 2027 και το 2037, και συνιστά ένα σχέδιο μακράς πνοής για τις υποδομές, προκειμένου να ξεπεραστούν οι παθογένειες σε σχέση με την ιεράρχηση των έργων, την παρακολούθησή τους, αλλά παράλληλα αφορά και τις συνδυασμένες μεταφορές. Το Εθνικό αυτό Σχέδιο θα εξεταστεί σε σχέση με τις επιμέρους υποδομές στα επιμέρους έργα, με τους νέους κανονισμούς για τη νέα περίοδο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με βασικό στόχο, από το 2021 και μετά, να επιλεγούν τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από τη νέα προγραμματική περίοδο, καθώς και ποια εξ αυτών θα χρηματοδοτηθούν από εθνικούς πόρους και ποια από δανεισμό. Όπως ανέφερε σχετικά ο υπουργός Μεταφορών σε δηλώσεις του, στόχος μας μέσα από το Εθνικό Σχέδιο είναι "να έχουμε ώριμα έργα το 2021. Να μη ζήσουμε ξανά τις παθογένειες του παρελθόντος. Δηλαδή, να υπάρχουν χρήματα και να μην έχουμε ώριμα έργα για να τα προχωρήσουμε".

ΒΟΑΚ, Ε65 και η παράκαμψη της Χαλκίδας

Στο επίκεντρο των επαφών τέθηκαν κι άλλα οδικά έργα, όπως η παράκαμψη της Χαλκίδας, προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ, η οποία θα δημοπρατηθεί συντόμως ως δημόσιο έργο μέσω ΕΣΠΑ. Στο ίδιο πλαίσιο ευρωπαϊκής χρηματοδότησης εντάσσεται και το Βόρειο τμήμα του Ε65 Λαμία-Ξυνιάδα, το οποίο θα αποσταλεί ως φάκελος μεγάλου έργου προς έγκριση στην Ε.Ε., ενώ σχετικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτη, για τον οποίο έχουν ήδη δεσμευθεί 25 εκατ. ευρώ για έργα οδικής ασφάλειας, μέσα στον Μάρτιο θα ανακοινωθεί η έναρξη της δημοπράτησης για τα δύο τμήματά του που θα κατασκευαστούν με σύμβαση παραχώρησης και ΣΔΙΤ (Χανιά - Χερσόνησος και Χερσόνησος-Νεάπολη, αντίστοιχα ), ενώ θα ακολουθήσει ως δημόσιο πλέον έργο με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ το τρίτο τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος.

Στην ατζέντα, τέλος, περιλαμβάνεται η πορεία του διαγωνισμού που αφορά την προμήθεια 750 λεωφορείων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, (με τις χαμηλότερες δυνατές εκπομπές ρύπων), τα οποία θα αντικαταστήσουν τα οχήματα παλαιάς τεχνολογίας στον ΟΑΣΑ και τον ΟΑΣΘ, αλλά και η προοπτική δημιουργίας μονάδων βαριάς συντήρησης ή συναρμολόγησης, ή και μέρους της παραγωγής λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και τροχαίου υλικού, στη χώρα μας, δημιουργώντας τις συνθήκες για την επανάκτηση ενός πολύ σημαντικού παραγωγικού βραχίονα της χώρας.

Δείτε όλα τα σχόλια