Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Αλλάζει ο τρόπος εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας

Η αναθεώρηση του άρθρου 32 "αναθεωρεί" και το άρθρο 30 - Φαντάσματα βλέπει η Ν.Δ., που επιχειρεί να συντηρήσει τη σεναριολογία περί εργαλειοποίησης - Νομικοί κύκλοι αποκαλύπτουν στην "Α" τις "γαλάζιες" αντιφάσεις και λάθος αναγνώσεις

Σε πανικό βρέθηκε η Ν.Δ. και άρχισε να βλέπει... φαντάσματα από το γεγονός ότι δεν ψηφίστηκε η αναθεώρηση του άρθρου 30 για τον εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Τα άρθρο 30 αναφέρει ότι ο Πρόεδρος "εκλέγεται από τη Βουλή" και ο ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να προστεθεί και η άμεση εκλογή εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές άγονες ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Το άρθρο δεν συγκέντρωσε 151 ψήφους (πήρε 148) και επομένως δεν εισάγεται για αναθεώρηση. Βεβαίως, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα αλλάξει ο τρόπος εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και ότι δεν θα εισαχθεί η λαϊκή ψήφος, γιατί το άρθρο 30 ορίζει επί της αρχής τον τρόπο εκλογής ("από τη Βουλή"), αλλά παραπέμπει για την ειδικότερη διευθέτηση της διαδικασίας στα άρθρα 32 και 33 ("όπως ορίζεται στα άρθρα 32 και 33").

Σεναριολογία Ν.Δ.

Ωστόσο, η Ν.Δ. έσπευσε να ανακαλύψει "άτακτη πολιτική υποχώρηση με εμφανή, όμως, υστεροβουλία" εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ. Υποστήριξε ότι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ "απέρριψαν επί της ουσίας την πρόταση Τσίπρα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλέγεται από τον λαό". "Είναι προφανές ότι αυτό έγινε συντονισμένα, σε μια προσπάθειά τους να μην αποσυνδεθεί τελικά η προεδρική εκλογή από την πρόκληση εθνικών εκλογών. Με εμφανή στόχο ο Αλ. Τσίπρας να διατηρήσει τη δυνατότητά του να εργαλειοποιήσει και πάλι την εκλογή του ανώτατου πολιτειακού παράγοντα της χώρας, όπως ακριβώς έπραξε το 2014. Διότι αυτό ακριβώς θα συμβεί αν και στην επόμενη ψηφοφορία -σε έναν μήνα- δοθεί εκ νέου η εντολή σε κάποιους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να μην υπερψηφίσουν και το άρθρο 32 παρ. 4, το οποίο θα επιτρέψει την αποσύνδεση την προεδρικής εκλογής από την πρόκληση εθνικών εκλογών" ισχυρίζεται η Ν.Δ.

Τα συνταγματικά επιχειρήματα

Πρόκειται όμως για λάθος ανάγνωση της Ν.Δ., που δείχνει τον φόβο και την άγνοιά της επί της συνταγματικής αναθεώρησης. Νομικοί κύκλοι στους οποίους απευθύνθηκε η "Αυγή" επισήμαναν ότι το σύνταγμα όπως ισχύει σήμερα προβλέπει στο άρθρο 32 παράγραφος 4 ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται από τη Βουλή και αν δεν εκλεγεί μετά από τρεις ψηφοφορίες, τότε διαλύεται η Βουλή και προκηρύσσονται εκλογές.

Η διάταξη αυτή του άρθρου 32 κρίθηκε αναθεωρητέα με ευρύτατη πλειοψηφία 221 βουλευτών. Οι βουλευτές υπερψήφισαν την ανάγκη αναθεώρησης "προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας" όπως αναγράφεται στο ψηφοδέλτιο με το οποίο διεξήχθη η ψηφοφορία.

Αν το αποτέλεσμα αυτό επαναληφθεί και στη δεύτερη ψηφοφορία που θα διεξαχθεί σε έναν μήνα, τότε η επόμενη Βουλή έχει την εξουσία να αναθεωρήσει το άρθρο 32 προς την κατεύθυνση αυτή.

Το άρθρο 32 για τον τρόπο εκλογής Προέδρου βεβαίως και μπορεί να αναθεωρηθεί.

Με την ίδια λογική, λοιπόν, ούτε το άρθρο 30 παράγραφος 1 (που επίσης δεν συγκέντρωσε την απόλυτη πλειοψηφία των βουλευτών στην ψηφοφορία για την αναθεώρηση) μπορεί να εμποδίσει την αναθεώρηση του άρθρου 32 προς την κατεύθυνση για την οποία ψήφισε η συντριπτική πλειοψηφία των βουλευτών.

Άλλωστε, τι λέει το άρθρο 30; Λέει ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται από τη Βουλή "όπως ορίζεται στα άρθρα 32 και 33" - που είναι μια κρίσιμη φράση, την οποία δεν πρέπει να την ξεχνάμε. Αυτό σημαίνει ότι το άρθρο 30 ορίζει επί της αρχής τον τρόπο εκλογής ("από τη Βουλή"), αλλά παραπέμπει για την ειδικότερη διευθέτηση της διαδικασίας στα άρθρα 32 και 33 ("όπως ορίζεται στα άρθρα 32 και 33").

Η προτεινόμενη αναθεώρηση του άρθρου 32 προς την κατεύθυνση που υπερψήφισε η Βουλή παραμένει απολύτως εντός του πλαισίου που επί της αρχής θέτει το άρθρο 30. Αφού η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας πράγματι θα γίνεται, κατ' αρχήν, από τη Βουλή και μόνο κατ’ εξαίρεση, και μετά από διαδοχικές ψηφοφορίες στη Βουλή ως έσχατη λύση θα προβλέπεται προσφυγή στον λαό.

Η αντίφαση της Ν.Δ.

Μάλιστα, οι ίδιοι νομικοί κύκλοι επισήμαναν ότι με βάση τη λογική της Ν.Δ., η επόμενη Βουλή δεν θα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο εκλογής του Προέδρου και θα πρέπει να διαλύεται η Βουλή - κάτι που είναι αντίθετο στη βούληση 221 βουλευτών! Η αντίφαση της Ν.Δ. προέρχεται από τη μη αναθεώρηση του άρθρου 41 παράγραφος 5, το οποίο σήμερα προβλέπει ότι "η Βουλή διαλύεται υποχρεωτικά στην περίπτωση του άρθρου 32 παράγραφος 4". Η διάταξη αυτή δεν συγκέντρωσε την απόλυτη πλειοψηφία των βουλευτών στην ψηφοφορία για την αναθεώρηση. Σημαίνει άραγε αυτό ότι, επειδή δεν υπερψηφίστηκε το άρθρο 41, που προβλέπει διάλυση της Βουλής σε περίπτωση αδυναμίας εκλογής του Προέδρου, η επόμενη Βουλή αδυνατεί να τροποποιήσει τον τρόπο εκλογής του Προέδρου και υποχρεούται να διατηρήσει τη διάλυση της Βουλής; Προφανώς και όχι. Διότι διαφορετικά θα παρέμενε κενό γράμμα και άνευ αποτελέσματος η εκπεφρασμένη βούληση της συντριπτικής πλειοψηφίας 221 βουλευτών που υπερψήφισαν την αναθεώρηση του τρόπου εκλογής του Προέδρου.

"Αν είναι συνεπείς όσοι ισχυρίζονται ότι το άρθρο 30 δεν επιτρέπει την εκλογή, ως έσχατη λύση, του Προέδρου από τον λαό αφού αποτύχει η κατ' αρχήν εκλογή από τη Βουλή, θα πρέπει να δεχτούν επίσης πως και το άρθρο 41 παράγραφος 5, που μιλάει για διάλυση της Βουλής, δεν επιτρέπει την αναθεώρηση του άρθρου 32 προς την κατεύθυνση της αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου από τη διάλυση της Βουλής. Αυτό θέλουν;" επισημαίνουν οι νομικοί.

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Μια καθαρή νίκη για την Ελλάδα των πολλών

Η μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου στις περιοδείες και τις ομιλίες του Αλέξη Τσίπρα και των άλλων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ δείχνει την πραγματικότητα: ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας, και ιδιαίτερα οι πιο αδύναμοι,

Δειτε ολοκληρο το αρθρο