Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Τμήμα Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ: Οικονομίστικη η αντίληψη διαχείρισής του ΤΑΠ από την κα Μενδώνη

«Στην πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή με αντικείμενο το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, η υπουργός Πολιτισμού κατέθεσε και υποστήριξε 4 άρθρα, τα οποία αφορούσαν το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, την ανάκληση των προκηρύξεων για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή τεσσάρων εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΠΟΑ που βρίσκονταν εν εξελίξει και αλλαγές στον νέο ποινικό κώδικα που αφορούσαν την ποινική αντιμετώπιση της αρχαιοκαπηλίας» τονίζει το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ.

Στην ίδια ανακοινωση, σημειώνεται ότι «όσον αφορά το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, τα δύο ήσσονος σημασίας άρθρα, τα 88 και 89, που αφορούν ζητήματα του ΔΣ του οργανισμού, αλλά και οι γενικολογίες σχετικά με το σχέδιο αναβάθμισης του ταμείου που επικαλέστηκε κατά την ομιλία της η υπουργός, προφανώς δεν καταφέρνουν να κρύψουν τον ελέφαντα μέσα στο δωμάτιο, δηλαδή την επιλογή της (είναι άραγε δική της;) να στελεχώσει το ΔΣ του Ταμείου με τέσσερα κυβερνητικά στελέχη, για την ακρίβεια τέσσερις γενικούς γραμματείς (αυτόν του ΥΠΠΟ και τρεις άλλων υπουργείων).

» Ούτε τα άρθρα λοιπόν, ούτε η ίδια η υπουργός μάς δίνουν απαντήσεις σε εύλογα ερωτήματα. Αποτελεί απλώς σύμπτωση ή συγκυριακή επιλογή η συγκεκριμένη στελέχωση του ΔΣ του Ταμείου;Οι τέσσερις συμμετέχουν στο ΔΣ ως πρόσωπα ή στο πλαίσιο του θεσμικού τους ρόλου; Θα αντικατασταθούν, π.χ., από όποιους τους διαδεχθούν στην κυβερνητική τους θέση σε περίπτωση αντικατάστασής τους; Θα οριστούν με τα αντίστοιχα κριτήρια οι αναπληρωτές τους; Δεν διευκρινίζει δηλαδή η υπουργός αν η επιλογή τεσσάρων μελών την κυβέρνησης για το ΔΣ του ΤΑΠ σηματοδοτεί κάποια αλλαγή στη λειτουργία του Ταμείου, στο φορέα εποπτείας του, στις προθέσεις της κυβέρνησης για την αναδιάρθρωσή του. Πέραν του ανοίκειου φαινομένου να προεδρεύει σε ένα ΔΣ πρόσωπο θεσμικά κατώτερο από τα περισσότερα υπόλοιπα μέλη του».

«Σ’ αυτό το πλαίσιο, είναι προφανώς μικρής σημασίας οι τροπολογίες που ψηφίστηκαν. Αναπληρωματικά μέλη υπήρχαν και στο προηγούμενο ΔΣ του ΤΑΠ, προκειμένου να εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του, χωρίς πραγματικό νομικό πρόβλημα παρά τους ισχυρισμούς της υπουργού, γίνονται όμως πολύ πιο αναγκαία τώρα, αφού με αυτά θα γίνονται ως επί το πλείστον οι συνεδριάσεις του ΔΣ και αυτά θα υπογράφουν τις αποφάσεις του. Όσο για την πρόβλεψη να διορίζεται εκπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στο ΔΣ του ΤΑΠ, δεν θα είχε κανείς αντίρρηση, αναρωτιέται ωστόσο αν ο «συνειδητός περιορισμός της αρμοδιότητας του Υπουργού για λόγους διαφάνειας και δημοσίου συμφέροντος» που επικαλείται η υπουργός, αντιφάσκει με τη βασική επιλογή του ελέγχου του Ταμείου κεντρικά από την κυβέρνηση διά των τεσσάρων γενικών γραμματέων της ή την επιβεβαιώνει, μειώνοντας συγκεκριμένα την αρμοδιότητα του/της Υπουργού Πολιτισμού στο μεγαλύτερο και σημαντικότερο ΝΠΔΔ που εποπτεύεται από το ΥΠΠΟ» υπογραμμίζεται στην ίδια ανακοίνωση.

Επιπλέον, το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζει ότι «όσον αφορά τους μετακλητούς και τους ειδικούς συμβούλους που προβλέπονται για την υποστήριξη της προέδρου, όσοι γνωρίζουμε τις ανάγκες και την παρούσα στελέχωση του Ταμείου, αναγνωρίζουμε και την αναγκαιότητα αυτής της ενίσχυσης. Ακούγεται ωστόσο παράλογο να επικαλείται την παλαιότητα του ιδρυτικού νόμου του Ταμείου, που χρονολογείται από το 1977, η κα Μενδώνη, επί δεκαετία Γενική Γραμματέας του Υπουργείου και με τελευταία συνεχόμενη επί πολλών υπουργών θητεία από το 2009 έως το 2014. Θα θεωρούσε κανείς δε ακόμη και συνετή αυτή την πρόβλεψη, προκειμένου να θεσμοθετηθεί ή να μετριαστεί (;) η ροπή προς τις απευθείας αναθέσεις που έδειξε κατά τη διάρκεια της προηγούμενης θητείας της η νυν πρόεδρος του Ταμείου. Αν όμως, η υπουργός σκέφτεται να καταθέσει το φθινόπωρο τον νέο νόμο του Ταμείου, όπως δηλώνει, γιατί δεν περιμένει ώστε να προβλεφθούν σε αυτόν μόνιμες θέσεις για τον ίδιο σκοπό και να καλυφθούν με αξιοκρατικές διαδικασίες, δηλαδή μέσω ΑΣΕΠ; Μήπως επειδή έχει δυσανεξία στην αξιοκρατία;». 

«Όσο για το όραμα της κας Μενδώνη για το ΤΑΠ, προς το παρόν περιορίζεται σε γενικολογίες και μια στενή οικονομίστικη αντίληψη της διαχείρισής του, για την οποία δεν έχει δώσει κανένα απτό και θετικό δείγμα. Αντιθέτως, το μόνο που κάνει από την αρχή της θητείας της είναι η συστηματική απαξίωση του Ταμείου, της λειτουργίας και της εξυγίανσής του τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια, κατά τη διάρκεια ενός από τα οποία πρόεδρός του ήταν η σημερινή εκλεκτή της για την ίδια θέση.

» Όσον αφορά την ανάκληση των προκηρύξεων για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή τεσσάρων εποπτευόμενων από το ΥΠΠΟΑ φορέων, η Υπουργός υποστήριξε ότι οι διορισμοί δεν αποτελούν μείζονα πολιτική επιλογή της παρούσας κυβέρνησης, την ίδια στιγμή που με το νόμο για το Επιτελικό Κράτος καταργήθηκαν τα 13 πρώτα άρθρα του νόμου Ν. 4369/2016 και μαζί η παράγραφος 4, του άρθρου 8 σχετικά με τις προκηρύξεις θέσεων καλλιτεχνικών διευθυντών, αποκλείοντας, προς το παρόν τουλάχιστον, κάθε τέτοια δυνατότητα.

» Επικαλέστηκε, προσχηματικά, το δημόσιο συμφέρον που πλήττεται από τις καθυστερήσεις στον ορισμό των συγκεκριμένων καλλιτεχνικών διευθυντών, για τις οποίες πλέον ευθύνεται η ίδια, και όταν σε κάποιους από αυτούς (όπως στο ΕΜΣΤ) υπάρχει δεδομένη μεταβατική κατάσταση που θα επέτρεπε χωρίς πρόβλημα την ολοκλήρωση της προκήρυξης και την αξιοκρατική ανάδειξη νέου διευθυντή. Όσο για τα νομικά προβλήματα τα οποία είχε επικαλεστεί στις προγραμματικές δηλώσεις της, μάθαμε πλέον μόνον ένα (1) το οποίο αφορούσε ενδεχόμενη συμμετοχή στη διαδικασία πολιτών άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παραμένει αφενός αδιευκρίνιστο ποιες  δημόσιες εξουσίες ασκούν οι καλλιτεχνικοί διευθυντές των συγκεκριμένων οργανισμών (Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου), όπως ισχυρίστηκε στη Βουλή η υπουργός. Αλλά και προκαλεί έκπληξη η οπισθοχώρηση σε σχέση με ένα τυπικό και ουσιαστικό ευρωπαϊκό κεκτημένο, την ισότητα ευκαιριών μεταξύ όλων των πολιτών της ΕΕ, αλλά και την παγιωμένη κινητικότητα των καλλιτεχνών σε διευθυντικές θέσεις μεγάλων πολιτιστικών οργανισμών ανεξαρτήτως της χώρας καταγωγής τους.

» Επίσης, αναφέρει ότι οι ίδιοι οι καλλιτεχνικοί οργανισμοί αντέδρασαν στο περιεχόμενο των προκηρύξεων. Ταυτίζει άραγε τους οργανισμούς με τους νυν καλλιτεχνικούς διευθυντές τους, εκ των οποίων κάποιοι, αν και όχι όλοι, για προφανείς λόγους αντέδρασαν στις προκηρύξεις;

» Αν δε επιβεβαιωθούν οι φήμες σχετικά με τα πρόσωπα που προαλείφονται για διευθυντικές θέσεις σε εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΠΟΑ, θα φανεί ακόμη πιο καθαρά ότι όσα επικαλέστηκε η κα Μενδώνη στη Βουλή είναι προφάσεις εν αμαρτίαις που δεν μπορούν να αποκρύψουν το μείζον: την αντιπάθεια του βαθέως κράτους της ΝΔ σε ανοιχτές, διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες, και τη μετατροπή των θέσεων ευθύνης σε αντικείμενο συναλλαγής με καλλιτέχνες που θα πρέπει να γίνουν ακόμη και γκεστ-σταρ προεκλογικών εκστρατειών. Κι όλα αυτά ακόμη και στον πολιτισμό, του οποίου σήμερα εξαίρουν την αναπτυξιακή διάσταση, συρρικνώνοντάς τον σε ρόλο «οικονομικού εργαλείου»! Αποκλείοντας ωστόσο ένα δήθεν βασικό κανόνα της ελεύθερης αγοράς στην οποία ομνύουν, τον υγιή ανταγωνισμό, αφού αρνούνται τα κατ’ εμάς μείζονα της Δημοκρατίας, την αξιοκρατία, τη διαφάνεια, τη λογοδοσία και την πολιτική ίσων ευκαιριών».

Δείτε όλα τα σχόλια