Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

N artεις έρωτα!

Την εκφραστική Ανθή Φουντά την «ακούς» πριν από την εκφορά του λόγου!

Ημέρες Σύγχρονης Ικαριακής Δημιουργίας στο Taf, από Πέμπτη μέχρι και Κυριακή

Το πρώτο àrtεις (θα έρθεις) festival, το 2012, με τις Ημέρες Σύγχρονης Ικαριακής Δημιουργίας που διοργάνωσε το ikariamag.gr, μας ξάφνιασε ευχάριστα. Το δεύτερο, το 2013, εμπλουτίστηκε με ποικίλες εκδηλώσεις. Το τρίτο, το 2015, μας πρόσφερε τριών γενεών παράδοση, καθώς και μνήμες της προσφυγιάς. Το τέταρτο, από 21 μέχρι 24 Δεκεμβρίου 2017, είναι αφιερωμένο στο έρωτα. Το φεστιβάλ έχει τίτλο «àrtεις έρωτα;» και θα φιλοξενηθεί στο metamatic:taf, Νορμανού 5, Μοναστηράκι.

Όπως μας ενημερώνουν οι διοργανωτές, «Εγκαταστάσεις, εικαστικά, προβολές, video art, performances, παρουσιάσεις, πάρτι, live music, παιδικές ενασχολήσεις, τοπικά προϊόντα και πολλές ακόμα εκπλήξεις περιμένουν το κοινό να ταξιδέψουν μαζί σε ιστορίες του χθες και του σήμερα, μέσα από πολυμέσα, καλλιτεχνικές προσεγγίσεις και τοπικές δημιουργίες” (http://www.ikariamag.gr/arteis-erota-fest-2017-imeres-syghronis-ikariakis-dimioyrgias-stin-athina).

Από το πλούσιο πρόγραμμα επικεντρωνόμαστε στην performance «Ερωτικά ανέκδοτα ανένδοτα», από την ηθοποιό Ανθή Φουντά, σε τρεις ερωτικές ιστορίες από το βιβλίο «Artεις έρωτα;». «Αυτές οι ερωτικές ανέκδοτες ιστορίες μου μιλούν για το ανένδοτο του ερωτευμένου να είναι κάτι άλλο πέρα από ερωτευμένος» μας λέει η ίδια.

Η Ανθή Φουντά έχει σπουδάσει Ψυχολογία και Υποκριτική, είναι ηθοποιός, έχει ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία και τη θεατρική διδασκαλία, ενώ η πρώτη της επαφή με τον χώρο ήταν ως συγγραφέας: Το πρώτο της θεατρικό το έγραψε σε ηλικία μόλις 10 ετών, σε σκηνή κατασκήνωσης. Ίδια λέξη, λέει αναπολώντας: «Σκηνή. Όταν είναι πάνινη, είσαι μέσα της κι όταν είναι ξύλινη, είσαι πάνω της».

Παρακολουθώντας μια πρόβα, θυμήθηκα δήλωση της Μαρίας Κάλλας, ότι ο θεατής θα πρέπει να καταλαβαίνει τι θα πει ο καλλιτέχνης πριν ακούσει τα λόγια, από την έκφραση του προσώπου του και τις κινήσεις του σώματος. Την Ανθή Φουντά την «ακούς» πριν από την εκφορά του λόγου!

Καταλαβαίνεις ότι θα σου μιλήσει για το μπάνιο στη θάλασσα, περιμένεις να σου περιγράψει τα γδαρσίματα στα βράχια, υποπτεύεσαι το ψέμα, ανυπομονείς για κάτι λυτρωτικό.

Υποψιάζεσαι πως θα σου πει: «Κλείνω το τηλέφωνο, βάζω το ακουστικό στη θέση του και παλεύω να ξεμπερδέψω το καλώδιο που το 'κανα γόρδιο δεσμό από το γύρνα-γύρνα μέσα στα χέρια μου».

Σε πονηρεύει: «Η Σπηλιά στα Θέρμα βοηθούσε στα γυναικολογικά προβλήματα και στην τεκνοποίηση. Έτσι, πολλές γυναίκες έρχονταν για να μείνουν έγκυες! Ασυνόδευτες...!!!».

Περιμένεις να σου μιλήσει για τις υποχρεώσεις, την άδεια ζωή: «...και τώρα να έχεις να ράβεις και για το εξοχικό και φίλοι και σαββατοκύριακα και ανέβα στο τραπέζι μου κούκλα μου γλυκιά και να ‘ναι μπούζι οι μπίρες και τι χαρά όταν πια πέφταν όλοι για ύπνο και έβαζες εκείνα τα αμερικάνικα, τα γελαδάιικα του γούστου σου, με τα πόδια ανοιχτά στην πλαστική καρέκλα κι ένα τσιγάρο, έξω όμως, χαμηλά, πιο χαμηλά απ’ το ροχαλητό του. Πιο χαμηλά και από τους γρύλλους που λες και δήλωναν πως πέρασε και αυτή η νύχτα» (αποσπάσματα από «Το Νούμερο του Τραπάλου» της Ρωξάνας Θεοδώρου, «Τα Λατάρια» της Τέτας Γεωργακοπούλου και «The Mercy Seat» του Κωνσταντίνου Βατούγιου).

 

Θεωρεί πως είναι τύχη να ερωτευτείς. Όχι με κάποιον, όπως λέει, αλλά εξαιτίας κάποιου. «Ο έρωτας σε αναγκάζει να γίνεις δημιουργός». Πιστεύει πως «η ερωτική απογοήτευση είναι μια βαθιά απώλεια, του φανταστικού άλλου, του φανταστικού εαυτού, είναι πόνος σωματικός».

Αναγνωρίζει ότι είχε την τύχη να συνεργαστεί με ανθρώπους που ερευνούν και αγαπούν το θέατρο και υποστηρίζει πως «όταν ψάχνεις κάτι, σαν να ανοίγουν οι κεραίες σου και έλκεις αυτό που ζητάς».

Αγαπάει τα νησιά («στην Αθήνα το βλέμμα μου σταματά μετά από λίγα μέτρα γιατί συναντά κάποιον τοίχο, ενώ στο νησί το μάτι χορταίνει ορίζοντα») και ιδιαίτερα την Ικαρία: «Έχει για μένα σήμερα πολλαπλή σημασία. Είναι ο τόπος, η ενέργεια, οι άνθρωποί της, οι άνθρωποί μου, η εμπειρία των παραστάσεων, τα δακρυσμένα μάτια, τα χαμόγελα, το πλοίο που φεύγει, τα καθρεφτάκια, βουτιές το χάραμα στον Εύδηλο».

Η ξεχωριστή Ικαρία

«Ο ικαριακός λαός είναι μια ζωντανή και παλλόμενη πραγματικότητα. Σε όλες του τις εκδηλώσεις, στα έθιμα, στην κοινωνική του συμπεριφορά, στη σκέψη και στο στοχασμό και πρώτα απ’ όλα στη λαλιά, βρίσκουμε την αιώνια επιβίωση της ελληνικής φυλής. Καθετί που αποτελεί βασικό συστατικό του εθνικού μας πολιτισμού επιζεί στην Ικαρία. Η Ικαρία είναι ένα νησί ορεινό, άγονο και αλίμενο. Δεν ήταν μπορετό να τραβήξει ξενοφερμένους. Όσοι ήταν να φύγουν φύγανε για καλύτερη ζήση. Και όσοι ήταν να μείνουν, μείνανε.

Το πήραν απόφαση: εδώ, σ’ αυτή τη γη θα ριζώσομε, αυτή τη γη θα δουλεύγουμε, αυτή η γης θα μας θρέψει. Εδώ θα κατασταλάξουμε. Έτσι το ’πανε, έτσι το κάνανε. Η τροφή τους λίγη. Αυτό ήτανε σωστό. Μα ήτανε το γάλα της μάνας τους» (Αλέξης Πουλιανός, «Λαογραφικά Ικαρίας»).

«Έτσι η ζωή τους κυλούσε με βιβλική απλότητα, ήσυχα, ήρεμα, σαν το νερό στ’ αυλάκι. Χωρίς διακρίσεις και ξεχωρίσματα, χωρίς επάρσεις, με απόλυτο σεβασμό και αγάπη συναναμεταξύ τους».

Ο Γάλλος κοινωνιολόγος - φιλόσοφος Ετιέν Καμπέ (1788-1856) στο βιβλίο του «Ταξίδι στην Ικαρία» (ελληνική μετάφραση Ηρώ Τσαρνά - Κόχυλα, έκδοση Εταιρείας Ικαριακών Μελετών) αναπτύσσει ένα ιδιόρρυθμο σοσιαλιστικό σύστημα, βασισμένο στα πρότυπα της ικαριακής κοινωνίας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αναφορά του Πουλιανού στην ντοπιολαλιά: «Η αρχαία ελληνική γλώσσα παρέμεινε στα χέρια του ικαριακού λαού όπως ο πυλός στα χέρια του καλλιτέχνη. Ο λαός της Ικαρίας, ο ίδιος πάντοτε, χωρίς ξένες προσμείξεις, σαν μεγάλος τεχνίτης έπλαθε και εσμίλευε τον ελληνικό λόγο και του έδινε κάθε φορά τη μορφή που του ταίριαζε. Η αρχαία ελληνική γλώσσα βρήκε στο μικρό αυτό νησάκι του Ίκαρου τη φυσιολογική της εξέλιξη».

Με τα χρόνια, η Ικαρία έπαψε να είναι κλειστή κοινωνία. Διατηρεί τα έθιμα και τις παραδόσεις, αλλά εκσυγχρονίζεται και προοδεύει. Η σημερινή Ικαρία είναι μια ανοιχτή αγκαλιά για όποιον θέλει να την επισκεφτεί, να δουλέψει, να δημιουργήσει!

Το πρόγραμμα του «àrtεις έρωτα;»

Ο έρωτας, η αγάπη, η απιστία, τα ευτράπελα, ο μύθος, ο ερωτισμός του τοπίου, η ομορφιά, το φλερτ, οι περιπέτειες δοκιμάζονται στο φετινό φεστιβάλ που συνεχίζει -μέσα σε ένα πειραματικό πλαίσιο δημιουργικής απόπειρας- να αναζητά τη βιωματική σχέση με ένα νησί που αξίζει να το ζεις. To àrtεις fest για 4η χρονιά είναι εδώ. Ερωτικό, παιχνιδιάρικο, ακατάλληλο για ικαριακά κλισέ και δωρεάν για το κοινό.

Η έναρξη του φεστιβάλ (Πέμπτη 21.12, ώρα 9 το βράδυ) δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από την ερώτηση - διαπίστωση «ήρτες;», την οποία απευθύνει, σε μια συνοπτική παρουσίαση των εκδηλώσεων, ο Στέλιος Νικολακάκης.

Ακολουθεί παρουσίαση του νέου βιβλίου των ελεύθερων πτήσεων του ikariamag.gr με ιστορίες έρωτα και αγάπης στην Ικαρία. Ομιλητές: Κώστας Γάκης (σκηνοθέτης - συνθέτης - ηθοποιός), Εύα Μονοχάρη (FunkyCook - Food Blogger), Ηρώ Τσαρνά - Κόχυλα (συγγραφέας - φιλόλογος).

Performance στις 10 το βράδυ: Η ηθοποιός Ανθή Φουντά παρουσιάζει τρία κείμενα των ελεύθερων πτήσεων για τον έρωτα, με τίτλο «Ερωτικά ανέκδοτα ανένδοτα».

Μισή ώρα αργότερα, η Βιολέτα Ίκαρη τραγουδά πέντε ερωτικούς εθισμούς της Ικαρίας με τίτλο «Πεντέρωτας». Τη συνοδεύει στο ακορντεόν ο Dasho Kurti.

Την Παρασκευή 22.12, στις 6.30 το απόγευμα και στις 8 το βράδυ, θα προβληθεί ντοκιμαντέρ του Χάρη Ραφτογιάννη για το κόκκινο κρασί, το καλοκαίρι και τον έρωτα που δεν τελειώνει. Είναι η μοναδική δράση που έχει είσοδο (3 ευρώ) και όλα τα έσοδα θα διατεθούν στο Γηροκομείο Ικαρίας.

Το Σάββατο 23.12, στις 7 το απόγευμα, θα πραγματοποιηθεί χορευτικό σεμινάριο από τον Βασίλη Λεμποτέση για τους ευρωπαϊκούς χορούς στην Ικαρία. Στο βιολί ο Νίκος Κράτσας, στην κιθάρα ο Χάρης Τσώρης - Καραπέτης. Τίτλος: «Ευρωπαϊκά και... πανηγυριώτικα!».

Στις 9 το βράδυ θα γίνει παρουσίαση του 4ου βιβλίου των ελεύθερων πτήσεων του ikariamag.gr. Ομιλητές: Βίκυ Κατεχάκη (δημοσιογράφος), Παναγιώτης Μένεγος (δημοσιογράφος - ραδιοφωνικός παραγωγός), Αλεξία Παλαιστή (συγγραφέας). Τίτλος: «Στις εποχές της Ικαρίας».

Η βραδιά θα κλείσει με εκπλήξεις στο Pàrtεις, στη σκεπαστή αυλή του ΤAF.

Αφιερωμένη στα παιδιά θα είναι η τελευταία ημέρα (Κυριακή 24.12, από τις 11.30 το πρωί μέχρι τη 1.30 το μεσημέρι) με το Δημιουργικό Εργαστήρι της Ρωξάνας Θεοδώρου και της Ηλέκτρας Πάστη. Τίτλος «Φύλλα και φτερά».

Όλες τις ημέρες του φεστιβάλ, από το πρωί μέχρι το βράδυ, το κοινό μπορεί να δει εγκαταστάσεις και εκθέσεις:

* Έκθεση ζωγραφικής και βιντεοπροβολή για τον ικάριο ζωγράφο Γιώργο Γεωργακόπουλο. Τίτλος: «Ο ερωτικός Γεωργακόπουλος».

* Εγκατάσταση της Ηλέκτρας Πάστη «Η Ζαχαροπεζούλα».

* Εγκατάσταση που επιμελήθηκαν οι Αθηνά Μάγγουρα, Κατερίνα Μάγγουρα, Μόνικα Μάγγουρα, Πόπη Φραδέλη και η Μαρίνα Λαγού, βασισμένη σε έρευνα της τελευταίας, με τον εύγλωττο τίτλο «Το δωμάτιο της απιστίας».

* Εγκατάσταση που επιμελήθηκε η Μελίνα Πλάκα βασισμένη σε έρευνα της Δέσποινας Σιμάκη «Στο ‘Μπουντουάρ’ της Καριωτίνας».

* Την Εγκατάσταση του Μενέλαου Μανώλη «Οι νύφες». Την ιστορία «Στέφανα από κομπινεζόν» επιμελήθηκε η Βάνα Τσαμπή.

* Το video art της Ιωάννας Λύκου «Ανείπωτες ιστορίες».

* Audio - installation του Στέλιου Νικολακάκη «Ιστορίες που μιλούν». Φωνές: Ελευθερία Αρβανιτάκη, Μοσχούλα Ατσιδαύτη, Λεωνίδας Βαρδαρός, Ελεονώρα Ζουγανέλη, Βιολέτα Ίκαρη, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Τζένη Μπότση, Γιώργος Περρής, Ηλέκτρα Τσακαλία, Μάριος Φραγκούλης.

* Το Ικαριακό Παντοπωλείο (ikariastore.gr) με 100% ικαριακά προϊόντα.

kosmaskefalos@gmail.com

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Τώρα δεν παίζουμε

Αυτή η κυβέρνηση τράβηξε μέχρι σήμερα έναν εξαιρετικά δύσκολο δρόμο. Εξελέγη με την εντολή να υλοποιήσει μια συμφωνία που δεν ήταν δική της. Είχε να διαχειριστεί μια κοινωνία εξουθενωμένη και...

Δειτε ολοκληρο το αρθρο