Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Αναζητήσεις στο ευρύ πεδίο της τέχνης

Της Λήδας Καζαντζάκη «Είναι όλα τμήματα του οικοδομείν» διακήρυττε για τις «καλές» και τις «εφαρμοσμένες» τέχνες ο ιδρυτής του πλέον πρωτοποριακού κινήματος του 20ού αιώνα, του Μπαουχάους,...

Της Λήδας Καζαντζάκη

«Είναι όλα τμήματα του οικοδομείν» διακήρυττε για τις «καλές» και τις «εφαρμοσμένες» τέχνες ο ιδρυτής του πλέον πρωτοποριακού κινήματος του 20ού αιώνα, του Μπαουχάους, αρχιτέκτονας Βάλτερ Γκρόπιους. Η φλόγα του έσβησε προσωρινά με την κυριαρχία του ναζισμού το 1933 στη Γερμανία και απλώθηκε με τη δύναμή της σε ολόκληρο τον κόσμο. Έδεσε το «Πνευματικό στην Τέχνη» με τη γειωμένη χρήση οικοδομικών υλικών αλλά και με την παραγωγή χρηστικών αντικειμένων, γνωστών και σήμερα ως ντιζάιν. Γεφύρωσε τη δημιουργικότητα με τη δεξιοτεχνία. Άνοιξε έτσι νέους ορίζοντες στο φαντασιακό της τέχνης που εφάπτονταν με το πραγματικό της τεχνολογικής εξέλιξης και της καθημερινότητας. Είναι το σημείο επαφής των έργων του 5ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, που παρουσιάζονται στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για μια κοινή έκθεση διδασκόντων και διδασκουσών, φοιτητών / φοιτητριών που διαδηλώνει με τη σύστασή της αλλά και με το περιεχόμενό της το πρόταγμα μιας αναζήτησης που υπερβαίνει τα εσκαμμένα. Ο θεατής της κινείται μέσα στο ιστορικό πλαίσιο που δημιουργούν τα έργα των δασκάλων. Εκείνα των πολύχρωμων «τοπίων» των φτιαγμένων με κορδέλες που μας οδηγούν στους σκαπανείς του μοντέρνου, στα τέλη του 19ου αιώνα, που συνέθεταν την παλέτα τους υπό αντίξοες συνθήκες στην ύπαιθρο. Και αυτά που διατυπώθηκαν με αρχειακό υλικό του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, με επινοημένες ή επαναδιατυπωμένες λέξεις και ψηφιακές εκτυπώσεις βομβαρδισμών πάνω σε λαμαρίνα αλλά και με κατεστραμμένα σύγχρονα υλικά που μετατρέπουν σε χειροπιαστή ύλη την τραυματική εμπειρία του.

Οδηγείται μέσα από τα έργα των φοιτητών στο σήμερα του άκρατου καταναλωτισμού και της μετατροπής της ανθρώπινης ύπαρξης σε ένα απλό γρανάζι του. Που επιχειρούν να ανατρέψουν. Αντικρίζει σχέδια μηχανών βαμμένα με χρώματα επιθετικά και σχέδια γραμμένα με στοιχεία συγκεκριμένα κι αφαιρετικά που μοιάζουν με κολλάζ, τοπία ονειρικά πλασμένα με φωτογραφίες και διαφορετικά υλικά και τοπία μοναχικά χαραγμένα πάνω σε επάλληλα πλέξιγκλας. Βλέπει ηλεκτρικές συσκευές παρατεταγμένες όπως στα ράφια του σούπερ μάρκετ που χάνουν την επήρειά τους μέσα από τη μαζική τους παρουσία. Έρχεται αντιμέτωπος με μορφές αλλοιωμένες με μια γραφή αφαιρετικά εξπρεσιονιστική ή με την επανάληψη των φωτογραφικών πορτρέτων της κακοποίησής τους, που σβήνει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τις μετατρέπει σε πλάσματα αρχέγονα αλλά και σε πρόσωπα χωρίς προσωπικότητα. Συναντά κατασκευές από αντικείμενα ready made που καθορίζουν τον ζωγραφικό χώρο και έπιπλα, φτιαγμένα με κομμάτια παλαιότερων, που μοιάζουν να «μεταφέρουν», καθώς έλεγε ο δάσκαλος του Μπαουχάους Πωλ Κλέε, το παιγνιώδες «όραμα» των καλλιτεχνών στο ίδιο τους «το έργο». Διευρύνουν εν τέλει την καλλιτεχνική έκφραση μέσα από την όσμωση διαφορετικών ρευμάτων, αναδεικνύοντας το ευρύ πεδίο της τέχνης.

Info: «Έργα του 5ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής», Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης - Casa Bianca, Βασ. Όλγας 180 και Θεμ. Σοφούλη, Θεσσαλονίκη. Διάρκεια έκθεσης: Έως τις 11 Ιανουαρίου Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή 11.00-16.00

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Κυβέρνηση συνοπτικών διαδικασιών

Η Ν.Δ. ή είναι μεθυσμένη από την επάνοδο στην εξουσία και λαφυραγωγεί ασύστολα ή έχει καβαλήσει το καλάμι και νομίζει ότι το κράτος τής ανήκει, οπότε δεν αισθάνεται την ανάγκη να δικαιολογήσει τις αποφάσεις της ή να τηρήσει κάποια προσχήματα.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο