Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Μαθηματικοί λαβύρινθοι και το θεώρημα της ζωής

Θέατρο για εφήβους - Στο έργο «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα» ο νεκρός σκύλος που κείτεται στην αυλή ενός σπιτιού σε κάποιο αγγλικό προάστιο είναι η αφορμή για το παιχνίδι του νου και των συμπεριφορών στον σκηνικό χωρόχρονο που υπαγορεύεται από τον συγγραφέα Simon Stephens και σκηνοθετείται από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, στο θέατρο "Τζένη Καρέζη".

Της Ελευθερίας Ράπτου

Το στοίχημα είναι δύσκολο, αφενός γιατί, όταν έχεις ένα γερό κείμενο, σχεδόν υπαγορεύεται η παραστασιακή οπτική, αφετέρου διότι ο χώρος, οι σκηνικές επιλογές και φυσικά η υποκριτική τέλεση μπορούν είτε να απογειώσουν την ισχυρή πρώτη ύλη είτε να την οδηγήσουν σε ακαδημαϊκή σύμβαση. Στη συγκεκριμένη παράσταση, η οποία ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά, η σκηνοθετική ματιά ξεπερνά τις παγίδες της δραματουργικής έντασης, αλλά και της παραστασιακής άρθρωσης των επιμέρους ζητημάτων.

Ο Θεοδωρόπουλος εμπιστεύτηκε τη δυναμική του κειμένου του Stephens και την υποκριτική ιδιοπροσωπία των ηθοποιών. Έτσι η ζωή του δεκαπεντάχρονου Κρίστοφερ, που διατρέχεται οργανικά από το φάσμα του αυτισμού, ξετυλίγεται επί σκηνής με αφορμή τον σκοτωμένο σκύλο στην αυλή της γειτόνισσας. Ο Γιάννης Νιάρος, στον ρόλο του έφηβου Κρίστοφερ, καταφέρνει να αναδείξει τη συμπεριφορική πολυπλοκότητα του προσώπου - πρωταγωνιστή. Και έχει τόσο πολύ καταδυθεί στα μύχια του ρόλου, ώστε αρκετοί θεατές αναρωτιούνται για το πότε είναι αληθινό και πότε ρόλος αυτό που διαδραματίζεται μπροστά τους.

Ο αυτιστικός έφηβος Κρίστοφερ Μπουν, μια μαθηματική διάνοια, ένας άνθρωπος που κατοικεί στη δύναμη των λογικών συνεπαγωγών, αλλά αδυνατεί να κατανοήσει τις σιωπές και τον μεταφορικό λόγο, τις αποχρώσεις και διαφεύγουσες σημασίες των ενήλικων εκφωνήσεων, διαδράμει τα σκηνικά γεγονότα με τη λογική μιας εξίσωσης, ενός μαθηματικού ολοκληρώματος. Και καταφέρνει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων στο μέγιστο μαθηματικό πρόβλημαν που είναι εν τέλει η ζωή και η κοινωνία. Η ομάδα των ηθοποιών που «περικυκλώνει» το βασικό χαρακτήρα λειτουργεί ως δίκτυο με στόχο να «δείξει» τις περίπλοκες σχέσεις που συγκροτούνται στη ζωή ενός εφήβου, οι οποίες καθίστανται ακόμα περιπλοκότερες όταν ο έφηβος είναι αυτιστικός.

Δομημένη και ιμπρεσιονιστική η υποκριτική της Κόρας Καρβούνη, στον ρόλο της καθηγήτριας - συμβούλου Σιβόν, η έμπειρη Μαρία Κατσανδρή στήνει με φειδώ τους ρόλους της, ενώ ενδιαφέρουσα και σαφώς εξελίξιμη είναι η Βάσια Χρήστου στους ρόλους - cameo που επιτελεί. Η σκηνοθετική επιλογή ως προς τη χωρική διάρθρωση κινείται στη λογική της λιτότητας και της χωρικής πολυμορφικότητας που επιτρέπει η χρήση των κύβων - κουτιών (σκηνικά: Μ. Αυγερινού).

Η πολυτοπικότητα και το παιχνίδι διαχρονίας - συγχρονίας που αναδύεται δραματουργικά αποτελεί αληθινό σκηνογραφικό στοίχημα. Ή πρέπει κανείς να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, τις οπτικές αναπαραστάσεις και τις χωρικές διαστολές που εξασφαλίζουν τα intermedia ή να κινηθεί προς μια σχηματική και πιο άναρχη - αφηρημένη άποψη, αφήνοντας εν τέλει τους ηθοποιούς να φτιάξουν τον χώρο που χρειάζονται κάθε φορά. Εδώ η επιλογή της σκηνικής λιτότητας θέτει σε πρώτο πλάνο το απαραίτητο συστατικό για το θέατρο: τους ηθοποιούς. Έτσι, αβίαστα και σχεδόν με την απλότητα που κρύβεται σε ένα μαθηματικό θεώρημα, ξετυλίγεται το γοητευτικό κουβάρι του φόνου ενός σκύλου και της λιακάδας που κρύβει ένα ιδιαίτερο παιδί, ένας ιδιαίτερος νους.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Στουρνάρας μαινόμενος

Ο κεντρικός μας τραπεζίτης Γ. Στουρνάρας βγήκε χθες στο πρακτορείο Bloomberg και είπε ότι χρειάζονται συντονισμένα μέτρα δημοσιονομικής τόνωσης των οικονομιών, διότι αλλιώς η Ευρώπη θα βρεθεί ξανά αντιμέτωπη με μια σοβαρή κρίση χρέους.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις