Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Αντιπολεμικό σινεμά από το Ισραήλ: Η παράνοια της κρεατομηχανής

"Foxtrot", σε σκηνοθεσία Σάμουελ Μαόζ, από το Ισραήλ

“Foxtrot”

Σκηνοθεσία: Σάμουελ Μαόζ

Ερμηνεία: Λιόρ Ασκενάζι, Σάρα Άντλερ, Γιόνατον Σιράι, Σίρα Χάας

Μια αντιπολεμική ταινία από το Ισραήλ, που ενόχλησε σφόδρα την κυβέρνηση του Νετανιάχου, καθώς δεν διστάζει να καταγγείλει (με καθαρά κινηματογραφικό τρόπο) τον παραλογισμό της πολεμικής κρεατομηχανής, έστω και αν ο “πόλεμος” εδώ περιορίζεται στον έλεγχο οχημάτων σε κάποιον ερημικό δρόμο. Ο Σάμουελ Μαόζ είχε παρουσιάσει το 2009 μια άλλη σπουδαία αντιπολεμική ταινία, το ημι-αυτοβιογραφικό “Λίβανος”, ταινία βραβευμένη στη Βενετία με το Χρυσό Λιοντάρι τότε. Εκεί η δράση περιοριζόταν στον ασφυκτικά περιορισμένο χώρο που ορίζει το εσωτερικό ενός άρματος μάχης.

Στο “Foxtrot” η δράση ελαχιστοποιείται στη σχεδόν σουρεαλιστική κατάσταση που βιώνουν οι στρατιώτες μιας φρουράς σε έναν ερημικό δρόμο, ζώντας σαν τρωγλοδύτες - ζόμπι σε ένα σαραβαλιασμένο όχημα που βουλιάζει συνεχώς στη λάσπη... Και σε μια “τυχαία” στιγμή εισβάλλει το τραγικό και ο πόλεμος μετατρέπεται σε δολοφονία...

“Αγκάθι” (Thorn)

Σκηνοθεσία: Γαβριήλ Τζάφκας

Ερμηνεία: Βίμπεκε Χάστρουπ, Νέελ Ρόνχολτ, Γιενς Σέτερ - Λάσεν, Όλαφ Γιοχάνεσεν

Απόφοιτος της σχολής κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, ο Γαβριήλ Τζάφκας μετά από μια σειρά βραβευμένων ταινιών μικρού μήκους κάνει το ντεμπούτο του σε ταινία μεγάλου μήκους με μια ελληνο-δανέζικη συμπαραγωγή. Αλλά το δεύτερο σκέλος κυριαρχεί, η ταινία είναι γυρισμένη στη Δανία, με Δανούς ηθοποιούς. Ο χαρακτηρισμός “ψυχολογικό δράμα” μόνο εν μέρει αποτυπώνει τη φυσιογνωμία του φιλμ. Το μικρό “αγκάθι” του τίτλου καταφέρνει να πληγώσει μια μεγάλη ερωτική σχέση, αυτήν του πρωταγωνιστικού ζευγαριού.

Κάπως έτσι θα μπορούσε να συνοψίσει κανείς την ιστορία αυτής της ταινίας, που βάζει στο επίκεντρο τη ζήλεια και την καταστροφική, διαλυτική επίδρασή της: Η Λίζα και ο Γιάκομπ μόλις παντρεύτηκαν. Αποφασίζουν να πάνε για τον μήνα του μέλιτος στην επαρχία... Ο Γιάκομπ, όμως, δεν γνωρίζει τον προορισμό τους, καθώς η Λίζα έκανε όλες τις προετοιμασίες μυστικά. Όλα θα γίνουν σύμφωνα με το σχέδιο της Λίζας, μέχρι που η ίδια συνειδητοποιεί ότι το σχέδιό της βλάπτει την αγάπη τους και αυτή μετατρέπεται σε φόβο...

Τον Νοέμβριο του 2016 το "Αγκάθι" απέσπασε το βραβείο Eurimages Lab Project στο τμήμα Work in Progress της Αγοράς στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης για την «ενεργό συμμετοχή του στην ανανέωση του ευρωπαϊκού κινηματογράφου». Την επόμενη χρονιά το "Αγκάθι" έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποσπώντας το βραβείο «Νέος Κινηματογράφος».

"Ο θάνατος του Στάλιν" (The Death of Stalin)

Σκηνοθεσία: Αρμάντο Ιανούτσι

Ερμηνεία: Τζέφρι Τάμπορ, Στιβ Μπουσέμι, Πάντι Κόνσινταϊν, Σάιμον Ράσελ Μιλ

Ταινία βασισμένη στο ομώνυμο γαλλικό κόμικς των Φαμπιέν Νουρί και Τιερί Ρομπέν, με «σημείο εκκίνησης» τις τελευταίες στιγμές του Ιωσήφ Στάλιν στις αρχές Μαρτίου του 1953. Έπειτα από ένα βαρύ εγκεφαλικό, ο «πατερούλης» Στάλιν αφήνει τον μάταιο τούτο κόσμο και αμέσως ξεκινά η μάχη της διαδοχής μεταξύ των μελών της ηγετικής ομάδας.

Η ταινία συνδυάζει την εκ προοιμίου παραμορφωτική «λογική» των κόμικς, με χαρακτήρες - καρικατούρες και ισοπεδωτικό βρετανικό χιούμορ, που θυμίζει κάτι από την παράδοση των Μόντι Πάιθον. Ο Στιβ Μπουσέμι στον ρόλο του Χρουστσόφ είναι η κεντρική φιγούρα αυτής της οπερετικής μάχης διαδόχων.

Στη σκηνοθεσία είναι ο Σκωτσέζος Αρμάντο Ιανούτσι, με μακρά θητεία στη βρετανική τηλεόραση και με καταγωγή, όπως προδίδει το όνομά του, από την Ιταλία, καθώς οι Ναπολιτάνοι γονείς του εγκαταστάθηκαν στη Γλασκώβη τη δεκαετία του 1950. Βέβαια, έστω κι αν πηγή έμπνευσης για την ταινία είναι ένα κόμικς, από τη στιγμή που το σενάριο αναφέρεται σε μια κρίσιμη και «γκρίζα» ιστορική περίοδο αναγκαστικά τίθενται ερωτήματα αξιοπιστίας:

Για παράδειγμα, το σενάριο συμπυκνώνει στον ίδιο φιλμικό χρόνο τον θάνατο του Στάλιν με το «ξεκαθάρισμα λογαριασμών» μεταξύ των επιγόνων και την εκτέλεση με συνοπτικές διαδικασίες του διαβόητου Μπέρια, η οποία στην πραγματικότητα έλαβε χώρα μήνες αργότερα, τον Δεκέμβριο εκείνης της χρονιάς.

"Death Wish"

Σκηνοθεσία: Ελάι Ροθ

Ερμηνεία: Μπρους Γουίλις, Βίνσεντ ντ' Ονόφριο, Ελίζαμπεθ Σου, Ντιν Νόρις

"Εκσυγχρονισμένο" το διάσημο φιλμ του 1974 (με πρωταγωνιστή τότε τον Τσαρλς Μπρόνσον), που είχε καταγγελθεί ότι προπαγανδίζει την ανεξέλεγκτη βία της αυτοδικίας. Η ταινία προκάλεσε πολλές συζητήσεις και αντιπαραθέσεις στην εποχή της, κάτι που βέβαια δεν εμπόδισε να ακολουθήσουν τέσσερις "συνέχειες".

Το ριμέικ που προβάλλεται τώρα αρχικά επρόκειτο να το σκηνοθετήσει ο Τζο Κάρναχαν, ο οποίος όμως αποχώρησε όταν οι παραγωγοί προτίμησαν ως πρωταγωνιστή τον Μπρους Γουίλις και όχι τη δική του επιλογή, τον Λίαμ Νίσον. Ο Κάρναχαν υπογράφει ωστόσο το σενάριο της τελικής βερσιόν. Ο ήρωας αντί για αρχιτέκτονας είναι χειρουργός, ο οποίος μετατρέπεται σε δολοφονική μηχανή όταν η γυναίκα του και η κόρη του πέφτουν θύματα μιας βίαιης επίθεσης στο σπίτι τους, με την πρώτη να δολοφονείται και τη δεύτερη σε κώμα...

“Mom And Dad”

Σκηνοθεσία: Μπράιαν Τέιλορ

Ερμηνεία: Νίκολας Κέιτζ, Σέλμα Μπλερ

Θρίλερ με στοιχεία μαύρης κωμωδίας. Παρακολουθούμε μια ευκατάστατη “τυπική” αμερικανική οικογένεια στα προάστια μιας μεγαλούπολης με δύο παιδιά.

Όμως, μια μέρα, ενώ τα παιδιά βρίσκονται στο σχολείο, μια απροσδιόριστη επιδημία θα ξεσπάσει στην περιοχή οδηγώντας όλους τους γονείς στην παράνοια, καθώς το μόνο που θέλουν είναι να σκοτώσουν τα παιδιά τους! Ίσως θα μπορούσε η αρχική ιδέα να εξελιχθεί σε ένα ενδιαφέρον ψυχολογικό θρίλερ, αλλά το κακότεχνο στήσιμο των δολοφόνων γονιών με κραυγές οδηγεί μάλλον στη φάρσα...

“Do It Yourself”

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τσιλιφώνης

Ερμηνεία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Μάκης Παπαδημητρίου, Μυρτώ Αλικάκη, Αργύρης Ξάφης, Πάνος Κορώνης, Θέμης Πάνου, Χρήστος Λούλης

Ελληνική απόπειρα για κινηματογράφο στα χνάρια του Ταραντίνο από τον πρωτοεμφανιζόμενο Δημήτρη Τσιλιφώνη, με χιούμορ, σεναριακά τεχνάσματα και διάχυτη βία, που κάποιες στιγμές μένει μετέωρη και "αμήχανη"... Ένας μικροαπατεώνας συμφωνεί να πρωταγωνιστήσει σε ένα βίντεο που θα κυκλοφορήσει στο Διαδίκτυο και έχει σκοπό να αποκαταστήσει τη δημόσια εικόνα ενός επιχειρηματία που κινείται σε παράνομα κυκλώματα. Όταν όμως αντιλαμβάνεται ότι θα είναι το επόμενο θύμα του, πρέπει να σώσει τη ζωή του μέσα σε λίγες μόνο ώρες...

“Επιχείρηση: Μαμά!” (Resan till Fjäderkungens Rike)

Σκηνοθεσία: Έσμπεν Τοφτ Γιάκομπσεν

Κινούμενα σχέδια από τη Σουηδία, μεταγλωττισμένα στα ελληνικά: Ο Γιόχαν είναι ένας μικρός κούνελος που ζει ευτυχισμένος με την οικογένειά του στη μακρινή Κουνελοχώρα. Όταν η μητέρα του θα χαθεί ξαφνικά, ο Γιόχαν θα αποφασίσει να ξεκινήσει ένα περιπετειώδες και δύσκολο ταξίδι για να τη φέρει πίσω. Στη διαδρομή θα συναντήσει παράξενα πλάσματα, αξιολάτρευτους συμμάχους και τρομερές δυσκολίες...

"Το παιχνίδι του δολοφόνου"

Σκηνοθεσία: Τζόνι Μάρτιν

Ερμηνεία: Αλ Πατσίνο, Καρλ Ούρμπαν, Μπρίτανι Σνόου

Αστυνομικό θρίλερ με τον Αλ Πατσίνο. Ο πρώην αστυνομικός ντετέκτιβ Ρέι Άρτσερ συνεργάζεται με τον ειδικό στα εγκληματικά προφίλ Γουίλ Ράνι για να εντοπίσουν έναν από τους πιο διάσημους και βίαιους serial killers της πόλης... Ο δολοφόνος χρησιμοποιεί το παιδικό παιχνίδι «κρεμάλα». Κάθε 24 ώρες ένα σώμα βρίσκεται κρεμασμένο αποκαλύπτοντας ένα καινούργιο γράμμα του "παιχνιδιού" του δολοφόνου, χαραγμένο στην πλάτη ή στο στήθος του θύματος. Ταυτόχρονα με την έρευνα για την αποκάλυψη του δολοφόνου, η δημοσιογράφος Κρίστι Ντέιβις παρακολουθεί τους δύο αστυνομικούς προκειμένου να βγάλει στη δημοσιότητα πρώτη τον ένοχο...

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Ποιες Πρέσπες; Οι συντάξεις είναι το θέμα του

Απλή λογική: Αν ο Κ. Μητσοτάκης πιστεύει στα σοβαρά ότι η κυβέρνηση παζάρεψε το μακεδονικό με τις συντάξεις, προφανώς θεωρεί ότι οι Ευρωπαίοι θέλουν να λυθεί το μακεδονικό εις βάρος της Ελλάδας.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο