Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Οι καλοκαιρινές συναυλίες στο έλεος του κορωνοιού

Οι διοργανωτές των μεγαλύτερων ελληνικών φεστιβάλ μας μίλησαν για τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού στη συναυλιακή βιομηχανία

Ρεπορτάζ: Μαρία Θανασούλια

Ένας ατζέντης μεγάλων διεθνών ονομάτων, μας είχε πει κάποτε πως μια καλή στιγμή να ανησυχήσεις για την πορεία ή την πραγματοποίηση μίας συναυλίας, είναι όταν λάβεις από το διοργανωτή με email την απάντηση «no worries», δηλαδή «καμία ανησυχία».

Είναι ξεκάθαρο πως αυτήν την περίοδο της πανδημίας του COVID-19, κανένας δεν θα λαμβάνει ή θα στέλνει τέτοιο mail. Όπως αναφέρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Plissken Festival, Στέφανος Παπαγκίκας, «το "On Standby" (σε αναμονή) είναι η φράση που κυριαρχεί στο σύνολο των emails της συναυλιακής βιομηχανίας τις τελευταίες 2 εβδομάδες». Στο Plissken Festival αναμένεται να εμφανιστούν μεταξύ άλλων οι Chromatics, οι Bicep και οι Orbital.

Με τους χώρους εκδηλώσεων κλειστούς, την απαγόρευση συναθροίσεων, την ακύρωση του Download Festival της Αυστραλίας, της Eurovision, του περίφημου Glastonbury της Βρετανίας, αλλά και του ποδοσφαιρικού Euro όπως φαίνεται, το να δούμε γεμάτες αρένες από κόσμο και τον καλλιτέχνη μπροστά στη σκηνή, είναι κάτι που μάλλον θα αργήσει να γίνει. Εκτός αν η χώρα σου κυβερνάται από τον Μπόρις Τζόνσον, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση.

Η συναυλιακή μουσική βιομηχανία είναι ένας κλάδος που κάνει τζίρο εκατομμυρίων ετησίως στην Ελλάδα. Μετά τη μείωση του ΦΠΑ για τις συναυλίες το 2018, που από το 24% πήγε στο 6%, οι εταιρείες παραγωγής ήλπιζαν ότι φέτος θα είναι η δεύτερη χρονιά που θα μπορέσουν να έχουν καλύτερα αποτελέσματα και ανάπτυξη του κλάδου. Πρόκειται άλλωστε για έναν χώρο που απασχολεί πολλούς εργαζόμενους, διαφόρων ειδικοτήτων.

Όσο μεγαλύτερη η παραγωγή, τόσο περισσότεροι άνθρωποι απασχολούνται. Ο Νίκος Λώρης, διευθυντής της Xlalala Presents που διοργανώνει το Rockwave Festival και για φέτος έχει ανακοινώσει μεταξύ άλλων Deep Purple και Placebo, μας δίνει μία εικόνα: «Στον κλάδο μας δραστηριοποιούνται μια σειρά από σύγχρονα επαγγέλματα (ηχολήπτες, φωτιστές, φωτογράφοι, εικονολήπτες, stagehands κ.α.) τα οποία ήδη έχουν πληγεί από τις συνέπειες της πανδημίας αντιμετωπίζοντας το φάσμα της ανεργίας. Συνεπώς, θεωρώ ότι η πολιτεία θα ήταν καλό να στηρίξει οικονομικά τις επιχειρήσεις και τους ανθρώπους που εργάζονται στο χώρο του θεάματος. Παρ’ όλα αυτά δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί κρίνοντας απ’ την απουσία του κράτους στο παρελθόν».

Όσον αφορά τους παραγωγούς, αυτή τη στιγμή προσπαθούν να κάνουν «έλεγχο της ζημιάς», ακυρώνοντας και μεταθέτοντας τις συναυλίες για αργότερα, προκειμένου να μη χαθούν προκαταβολές και έξοδα τα οποία έχουν ήδη γίνει.

Ο Κώστας Θελούρας, executive director της High Priority Promotions, η οποία έχει ανακοινώσει τη διεξαγωγή του Athens Rock Festival με ονόματα όπως οι The National και οι The Idles, μας εξηγεί τη διαδικασία και τις δεσμεύσεις που προκύπτουν από τα συμβόλαια: «Όλα τα συμβόλαια που υπογράφουμε με τους καλλιτέχνες, περιέχουν ρήτρα για τις περιπτώσεις μη πραγματοποίησης μιας συναυλίας για οποιαδήποτε συνθήκη ή περίσταση πέρα από τον έλεγχο του διοργανωτή.

Εφόσον προκύψουν οι παραπάνω συνθήκες, η επόμενη πράξη είναι η από κοινού αναζήτηση με τους καλλιτέχνες μιας νέας ημερομηνίας, η οποία θα μπορούσε να οριστεί, ώστε να πραγματοποιηθεί η συναυλία». Στο ίδιο πλαίσιο κινούνται και οι διοργανωτές της Detox Events η οποία διοργανώνει το Ejekt Festival και μεταξύ άλλων έχει ανακοινώσει την πολυαναμενόμενη συναυλία των Red Hot Chili Peppers για αυτό το καλοκαίρι.

Ο Σταύρος Στριλιγγάς, υπεύθυνος επικοινωνίας της εταιρίας, μας λέει « Έχουμε ακυρώσει ή αναβάλλει 4 συναυλίες του Μαρτίου (Razorlight, Jack Savoretti, Editors). Καμία ασφαλιστική δεν καλύπτει τον κορωνοϊο, αλλά είμαστε σε συζητήσεις για να βρεθεί μια χρυσή τομή σε αυτή την πρωτοφανή για όλους κατάσταση.».

To Plissken για την ώρα, δεν έχει ακυρώσει κάποια συναυλία, αλλά έχει μεταφέρει πολλές παραγωγές του σε ημερομηνίες Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου και ο Στέφανος Παπαγκίκας λέει πως «καμία ασφάλεια δεν καλύπτει τίποτα στην προκειμένη περίπτωση. Μόνοι καλυμμένοι, όσοι είχαν προνοήσει πριν τον Φεβρουάριο με πολύ ακριβά ασφαλιστήρια που να περιλάμβαναν όρο για τον COVID-19».

Ο Δημήτρης Κότσης από το Temple Athens μας λέει επίσης πως «για αρχή ακυρώθηκε όλος ο Μάρτιος και βλέπουμε! Μοιάζει λίγο δυσοίωνο το σκηνικό και για τον Απρίλιο, ίσως και για τον Μάϊο. Πάμε βήμα-βήμα και κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε. Προτεραιότητα έχει η υγεία».

Μέχρι όμως να βρεθεί μία χρυσή τομή και κυρίως διαθέσιμες ημερομηνίες μεταξύ εταιριών παραγωγής και καλλιτεχνικών πρακτορείων, οι προκαταβολές δεν επιστρέφονται και όλα τα έξοδα που έχουν προκύψει για την αρχική ημερομηνία της εκδήλωσης, καλύπτονται και επιβαρύνουν αποκλειστικά τους διοργανωτές.

Στην ερώτησή μας για το αν υπάρχει πρόβλεψη ή συζητήσεις μεταξύ των εταιριών και του κράτους για οικονομική στήριξη του κλάδου εν μέσω της πανδημίας του COVID -19, οι περισσότεροι διοργανωτές μοιάζουν απογοητευμένοι.

«Ο πρώτος κλάδος στον οποίο εφαρμόστηκε η απαγόρευση λειτουργίας, είναι ο κλάδος του θεάματος καθώς προϋποθέτει τη συνάθροιση κοινού. Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι η απόφαση που πάρθηκε ήταν απολύτως σωστή, ωστόσο είναι σημαντικό να τονίσω ότι ανέκαθεν η παρέμβαση του επίσημου κράτους στα πολιτισμικά δρώμενα δεν έχει γίνει με σοβαρό τρόπο. Αντιθέτως, περιορίζεται στη χρηματοδότηση μιας κλίκας που λυμαίνεται διαχρονικά και αποτελείται από συναδέλφους του χώρου μου και καλλιτέχνες κρατικοδίαιτους.

Όλος ο υπόλοιπος κλάδος χρηματοδοτείται εξ’ ολοκλήρου από την προσπάθεια των διοργανωτών. Είμαστε κι εμείς οι ρομαντικοί που «ξιφομαχούμε» στην άσφαλτο με το άδικο» μας λέει ο Νίκος Λώρης, ενώ ο Σταύρος Στριλιγγάς μας ενημερώνει πως «ο σύλλογος διοργανωτών συναυλιών έχει στείλει κάποια αιτήματα (πχ σε σχέση με την αναστολή καταβολής του ΦΠΑ) στους αρμόδιους φορείς, αλλά ακόμα δεν υπάρχει απάντηση.».

Ο Κώστας Θελούρας επιβεβαιώνει πως «γίνονται προσπάθειες από πλευράς συλλόγου διοργανωτών, ώστε να ενταχθούν όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου στις προβλεπόμενες διατάξεις της ΠΝΠ, ήτοι την αναστολή καταβολής του ΦΠΑ και της είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών, καθώς και την παράταση προθεσμίας καταβολής δόσεων και ασφαλιστικών εισφορών».

Στις προτάσεις των διοργανωτών συναυλιών για ανακούφιση του κλάδου από τις συνέπειες της πανδημίας, συμπεριλαμβάνονται η παροχή έκτακτου κρατικού επιδόματος για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν να κρατήσουν όλο τους το προσωπικό, η παραχώρηση χώρων εκδηλώσεων που ανήκουν στο κράτος με χαμηλές χρεώσεις ή μόνο με την επιβάρυνση των λειτουργικών εξόδων, η μη καταβολή του 100% της προκαταβολής φόρου για την επόμενη χρονιά και η επιδότηση των εργαζομένων για έξι μήνες. καθώς να υπάρχει και δυνατότητα περαιτέρω ρύθμισης όλων των οφειλών σε πολλές άτοκες δόσεις, με απαραίτητη προϋπόθεση τη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας.

Ο Θωμάς Μαχαίρας, καλλιτεχνικός διευθυντής της Fuzz Productions η οποία διοργανώνει το Release Festival που έχει ανακοινώσει για αυτό το καλοκαίρι μεταξύ άλλων Slipknot, Bauhaus και Massive Attack προτείνει και τη λύση των χαμηλότοκων επιχειρηματικών δανείων, «άμεσα εξαρτώμενα από τις μόνιμες θέσεις απασχόλησης κάθε επιχείρησης (π.χ. 15.000 ευρώ για κάθε εργαζόμενο) εγγυημένα από την κυβέρνηση, με δεκαετή ορίζοντα αποπληρωμής» και συμπληρώνει πως «όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, δεν θα υπάρχουν ουσιαστικά αποτελέσματα με ημίμετρα. Για παράδειγμα, μία αναστολή πληρωμών προς το δημόσιο για έναν μήνα φαντάζει περισσότερο μάταιη παρά ουσιαστική ως μέτρο».

Σχετικά με το «τι μέλλει γενέσθαι» του συναυλιακού μας καλοκαιριού, όλοι φαίνεται να βρίσκονται εν αναμονή. Μέχρι στιγμής, το Εjekt, το Release, το Rockwave, το Plissken και το Athens Rock προχωρούν κανονικά.

Όπως μας λέει ο Νίκος Λώρης «αν ο συναγερμός λήξει ιδανικά στις αρχές ή στα μέσα Μαΐου, πιστεύουμε ότι ένα τμήμα του καλοκαιρινού σχεδιασμού θα πραγματοποιηθεί κανονικά. Στην περίπτωση που ισχύσει το αρνητικό σενάριο, τότε ελάχιστες συναυλίες θα μπορέσουν να πραγματοποιηθούν.

Μεγάλο ερωτηματικό αποτελεί και το τι θα γίνει κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου καθώς η εξελικτική πορεία της νόσου παραμένει απρόβλεπτη». Ο Κώστας Θελούρας παραμένει αισιόδοξος, αλλά και ρεαλιστής «προχωράμε στον προγραμματισμό μας, αλλά έχοντας πάντα υπόψη τις εξελίξεις και θέτοντας πάνω από όλα την ασφάλεια των καλλιτεχνών, του κοινού και των εργαζομένων μας», μας λέει.  

Αυτό που προβληματίζει την ομάδα του Release Festival, δεν είναι τόσο η εξέλιξη του ίδιου του ιού, αλλά ο φόβος και η διστακτικότητα του κόσμου από τα όσα θα έχουν προηγηθεί όταν τα μέτρα χαλαρώσουν.

Παρόλα αυτά ο Θωμάς Μαχαίρας είναι και αυτός αισιόδοξος «πιστεύουμε απόλυτα στην απελευθερωτική δύναμη της μουσικής και της live εμπειρίας και ελπίζουμε πως τα μεγάλα καλοκαιρινά φεστιβάλ, ανάμεσά τους και το Release Athens, θα δώσουν σε όλους μας μια διέξοδο για εκτόνωση, χαρά, αλληλεπίδραση και ζωή, μετά από μία τόσο μεγάλη περίοδο απομόνωσης και κρίσης», μας λέει.

Το μόνο βέβαιο είναι πως αυτό θα είναι ένα από τα πιο δύσκολα καλοκαίρια ενός κλάδου που στη χώρα μας έχει έντονη εποχικότητα και βασίζεται πολύ στις ανοιχτές συναυλίες, με εκατοντάδες εργαζόμενους σε ανασφάλεια. Αν μία εικόνα από τη συναυλία των Stereophonics στη Βρετανία άνοιξε τον ασκό του αιόλου με έντονες κριτικές για την πολιτική του Τζόνσον στο θέμα της πανδημίας, οι άδειες αρένες της Αθήνας θα σηκώσουν τη θύελλα μίας ακόμα κρίσης ενός πολύπαθου και με έντονο ρίσκο, κλάδου.

 

 

 

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Εθελοντική γενναιοδωρία και κοινωνική λεηλασία

Η ιδέα να δώσουν οι βουλευτές το 50% του μισθού τους για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού είναι μια σωστή ιδέα. Είναι επίσης μια ιδέα «εμπορική», που θα πουλήσει πολύ. Αυτό το ήξερε, φυσικά, ο Κ. Μητσοτάκης όταν την κατέθεσε. Αλλά ο πρωθυπουργός δεν είχε την πολιτική βούληση να την επιβάλει.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις