Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Σαββέρια Μαργιολά: Απελευθερώνομαι μέσα από τη μουσική

Με παππού και πατέρα μουσικό, η Σαββέρια Μαργιολά δεν θα μπορούσε να μην έχει τη μουσική μέσα της από τη στιγμή που γεννήθηκε και το εκδήλωσε από πολύ νωρίς με το να τραγουδήσει σε κοινό σε ηλικία...

Με παππού και πατέρα μουσικό, η Σαββέρια Μαργιολά δεν θα μπορούσε να μην έχει τη μουσική μέσα της από τη στιγμή που γεννήθηκε και το εκδήλωσε από πολύ νωρίς με το να τραγουδήσει σε κοινό σε ηλικία μόλις δεκαεπτά ετών. Δεν έμεινε όμως στο έμφυτο ταλέντο της, αλλά φρόντισε να το καλλιεργήσει με σπουδές φωνητικής και πιάνου, ενώ παράλληλα σπούδασε Κοινωνιολογία, κάνοντας μάλιστα και μεταπτυχιακό πάνω σε θέματα Υγείας. Μέχρι τώρα έχει κυκλοφορήσει τρεις προσωπικούς δίσκους, το '10, το '13 και με πιο πρόσφατο το «Ερωτογραφία» το '16, που έδωσαν το στίγμα μιας ερμηνεύτριας η οποία κινείται εξαιρετικά ευέλικτα ανάμεσα σε πολλά ιδιώματα αλλά και εξελίσσεται καθώς ωριμάζει. Με την ευκαιρία της σημερινής εμφάνισής της στο Σφίγγα συνομιλήσαμε με μια από τις -ακόμα σχετικά... κρυμμένες- «ανερχόμενες δυνάμεις» της σημερινής ελληνικής μουσικής.

 

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

 

* Νομίζω πως για σένα η μουσική δεν είναι απλά θέμα οικογενειακής παράδοσης, αλλά κυριολεκτικά υπάρχει στα γονίδιά σου, έτσι δεν είναι; Πέραν αυτού, τι θεωρείς πως πήρες μουσικά από τον πατέρα και ίσως και από τον παππού σου;

Φαντάζομαι ότι ναι, όσο κι αν προσπάθησα, δεν μπόρεσα να ξεφύγω (γέλια). Στην οικογένεια του πατέρα μου ήταν σχεδόν όλοι μουσικοί, οπότε μάλλον η μουσική φλέβα υπάρχει μέσα μου. Μεγάλωσα ακούγοντας τον πατέρα και τον παππού μου να παίζουν μουσική και τη γιαγιά μου να τραγουδάει. Μου μετέδωσαν το ήθος τους και τον σεβασμό τους απέναντι στους δημιουργούς και στα τραγούδια και με βοήθησαν να ανακαλύψω από πολύ νωρίς τη δική μου αγάπη για τη μουσική.

* Έχεις δίπλωμα πιάνου, αλλά από όσο γνωρίζω ποτέ δεν παίζεις στις συναυλίες σου, έστω συμπληρώνοντας σε κάποια τραγούδια την μπάντα σου. Δεν το κάνεις επειδή πιστεύεις ότι θα σε αποσπούσε από την ερμηνεία;

Σπούδασα πιάνο για πολλά χρόνια, αλλά μέχρι τώρα δεν μου γεννήθηκε η επιθυμία να παίξω ενώ ερμηνεύω στη σκηνή. Μου αρέσει εκείνη τη στιγμή να είμαι μόνο τραγουδίστρια και να απελευθερώνομαι μέσα από τη μελωδία και τον στίχο, χωρίς να έχω κάτι άλλο να με αποσπά.

 

* Το γεγονός ακριβώς ότι κατέχεις άριστα ένα όργανο με κάνει να σε ρωτήσω αν σε ενδιαφέρει καθόλου η σύνθεση. Δεν εννοώ φυσικά το να γίνεις επαγγελματίας συνθέτιδα, αλλά το να αρχίσεις να γράφεις ή να συμμετέχεις στο γράψιμο των τραγουδιών σου.

Νομίζω πως το ταλέντο της σύνθεσης είναι ανεξάρτητο από το πόσο καλός μουσικός είσαι. Από την άλλη, γράφω και στίχο και μουσική εδώ και χρόνια, απλά τα δημοσιοποιώ δύσκολα. Είναι πολύ δικές μου στιγμές, που τις δημιουργεί η ανάγκη μου να μιλήσω με έναν διαφορετικό τρόπο για όσα νιώθω, για τη χαρά, τη λύπη, το παράπονό μου. Συμπεριέλαβα για πρώτη φορά κάτι δικό μου στο δεύτερο CD μου «Αλισάχνη», όπου υπογράφω τη μουσική στο ομότιτλο τραγούδι σε στίχους του Γιώργου Γκώνια και της Πόπης Αεράκη. Tο επανέλαβα στον επόμενο μου δίσκο, το «Ερωτογραφία», αυτή τη φορά σε στίχους του Πόλυ Κυριάκου και μουσική του στενού μου συνεργάτη Μάριου Μούρμουρα και δική μου. Έχω πολλά στο συρτάρι, ίσως κάποια στιγμή τα παρουσιάσω.

 

* Ποια είναι τα ιδιώματα που σε καθορίζουν μουσικά; Θα έλεγες ότι είσαι αμιγώς λαϊκή ερμηνεύτρια ή κάτι άλλο και ευρύτερο που περιλαμβάνει και αυτό;

Επειδή μεγάλωσα σε μουσικό περιβάλλον, πολλά και διαφορετικά ιδιώματα μου έγιναν... βιώματα χωρίς καν να το καταλάβω. Αισθάνομαι γενικά ερμηνεύτρια, ίσως με λίγο περισσότερη κλίση στο λαϊκό και το «έντεχνο».

 

* Ποια ήταν τα ερμηνευτικά πρότυπα ή έστω οι κυριότερες επιρροές σου καθώς μεγάλωνες και σπούδαζες μουσική; Αλλαξαν ή προστέθηκαν κάποια άλλα όταν άρχισες να τραγουδάς επαγγελματικά;

Επηρεάστηκα από πολλούς και πολλές μεγάλους ερμηνευτές/τριες όπως τους/τις Μοσχολιού, Μπιθικώτση, Αλεξίου, Καζαντζίδη, Βιτάλη, Νταλάρα κ.ά. Οι επιρροές μου δεν άλλαξαν, αλλά μέσα στα χρόνια προστίθενται συνεχώς νέες από την παλιότερη και σύγχρονη ελληνική αλλά και ξένη μουσική.

* Ποια από τις μέχρι τώρα συνεργασίες σου θυμάσαι πιο έντονα και γιατί;

Υπήρξα πολύ τυχερή, γιατί από τα πρώτα μου βήματα με εμπιστεύθηκαν και μου έδωσαν χώρο πολύ σπουδαίοι Έλληνες ερμηνευτές/τριες. Μου είναι δύσκολο να απομονώσω κάποια, γιατί τις θυμάμαι όλες έντονα. Καθεμία είναι χαραγμένη στη μνήμη μου για τον δικό της ξεχωριστό λόγο και είμαι ευγνώμων για όλες.

 

* Ποιο τραγούδι, παλιό ή καινούργιο, θα ήθελες πάρα πολύ να το είχες ερμηνεύσει εσύ στην πρώτη εκτέλεσή του;

«Τα κλειδιά» του Θοδωρή Κοτονιά είναι ένα από τα πολλά.

 

* Αντίστοιχα, με ποιους συνθέτες θα ήθελες πολύ να συνεργαστείς αν σου δινόταν η δυνατότητα;

Κάποιοι που μου έρχονται στο μυαλό αυτή τη στιγμή είναι οι Νίκος Ζούδιαρης, Γιώργος Καζαντζής, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, Χρήστος Νικολόπουλος, Θέμης Καραμουρατίδης, και Σωκράτης Μάλαμας.

 

* Αντίθετα με τους δύο προηγούμενους, ο τρίτος δίσκος σου πέρασε σχετικά απαρατήρητος. Γιατί πιστεύεις ότι συνέβη αυτό;

Δεν ξέρω πώς μπορούμε να το κρίνουμε αυτό, αφού πια η δισκογραφία έχει καταρρεύσει και δεν υπάρχουν πωλήσεις που θα μας έδιναν τουλάχιστον μια εικόνα. Λόγω της κατάστασης που επικρατεί, είναι πολύ δύσκολο να περάσει κάποιο τραγούδι στα ραδιόφωνα και αυτό είναι σίγουρα κάτι που καθυστερεί την εξέλιξη κάθε δισκογραφικής δουλειάς, γιατί τα τραγούδια δεν φτάνουν εύκολα στο κοινό. Από την άλλη, οι ψηφιακές πλατφόρμες δίνουν τη δυνατότητα στον κόσμο που «ψάχνεται» να ανακαλύψει το έργο σου. Στη δική μου περίπτωση, αισθάνομαι ότι συμβαίνει αυτό και το καταλαβαίνω στις εμφανίσεις μου από τη συμμετοχή του κόσμου στα τραγούδια μου.

 

* Τι σε έκανε να σχηματίσεις δική σου μπάντα και γιατί επέλεξες να περιλαμβάνει τα συγκεκριμένα όργανα;

Η ανάγκη μου να πω τα δικά μου τραγούδια και να έχω τον χρόνο που χρειάζομαι για να εκφραστώ μουσικά. Τα ιδιώματα που ερμηνεύω και το ηχόχρωμα που θέλω να υπάρχει κάθε φορά με οδηγούν στην επιλογή των οργάνων.

 

* Τι θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα που θα παρουσιάσεις στη Σφίγγα;

Είναι η πρώτη φορά που θα εμφανιστώ σε αυτόν τον χώρο. Είναι μια πολύ ωραία και ζεστή μουσική σκηνή, αλλά πέρα από αυτό παντού αισθάνομαι οικεία, αρκεί να υπάρχει όρεξη και θετική ενέργεια που καθορίζεται από εμάς και τον κόσμο. Το εφετινό πρόγραμμά μας έχει ένταση και πολλές αντιθέσεις. Περιλαμβάνει δικά μου τραγούδια και διασκευές άλλων ερμηνευτών/τριών που θαυμάζω, «παντρεύουμε» διαφορετικά ιδιώματα μέσα από τη δική μας ενορχηστρωτική ματιά και πειραματιζόμαστε με έναν πιο ηλεκτρικό ήχο.

 

* Και τα επόμενα σχέδιά σου για τη χειμερινή σεζόν που μόλις αρχίζει;

Θα συνεχίσουμε για τέταρτη χρονιά τα ταξίδια μας πραγματοποιώντας συναυλίες στην Αθήνα και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Επίσης, σε λίγες ημέρες κυκλοφορώ ένα καινούργιο τραγούδι μου σε μουσική Γιώργου Κυριάκου και στίχους Ελεάνας Βραχάλη με τίτλο «Θύτες και αθώοι».

Μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η Σαββέρια Μαργιολά ανήκει στους... αθώους και όχι τους θύτες για την πτώση της ποιότητας και την άκρατη εμπορικοποίηση ενός μεγάλου μέρους του ελληνικού τραγουδιού στην εποχή μας, καθώς προσπαθεί σκληρά και συνειδητά για το αντίθετο...

Δείτε όλα τα σχόλια