Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Φέρνοντας τις χορδές στα όριά τους...

Γιώργος Μπεχλιβάνογλου

Του Ιλάν

 

«Είναι ένας από αυτούς τους κιθαριστές που κάνουν τις χορδές να σκιρτούν, ν’ ανατριχιάζουν, να αγαπούν, να χορεύουν και, όταν πρέπει, να γλυκοκοιμίζουν τα μωρά τους μ’ ένα αγγελόσταλτο νανούρισμα»

Άλλος, ή μάλλον άλλη το έγραψε γι’ αυτόν. Aν είχα ακούσει να λένε αυτά τα λόγια για εμένα, σας λέω ειλικρινά, θα την είχα ερωτευτεί, κάτι που δεν μου συμβαίνει τελευταία συχνά. Παρασύρθηκα όμως γιατί...

Τον γνώρισα μέσα από έναν δίσκο που μου χάρισαν. Και εντυπωσιάστηκα. Μουσικότητα και τεχνική αρτιότητα τον χαρακτηρίζουν. Γεννήθηκε στον Πειραιά και από τα 12 είχε στα χέρια του μια κλασική κιθάρα. Πτυχίο κιθάρας στα 19, δίπλωμα με πρώτο βραβείο στα 21, ανώτερα θεωρητικά, σεμινάρια, διαγωνισμοί, βραβεύσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό έγιναν μια πολύ ευχάριστη ρουτίνα για τον κιθαρίστα, δάσκαλο και δημιουργό Γιώργο Μπεχλιβάνογλου. Και δίσκοι. Και φεστιβάλ. Για όλα αυτά τον φιλοξενούμε σήμερα εδώ.

Απ’ τα σαλόνια, στα μουσικά αλώνια

Αυτός ο cool τύπος με τα φωτεινά γαλάζια μάτια είναι μια πολύπλευρη παρουσία στον κόσμο της μουσικής. Ένας σολίστας της κιθάρας που γράφει, παίζει, αυτοσχεδιάζει φέρνοντας τις έξι χορδές στα «όριά» τους. Ένας εργάτης της μουσικής με ανοιχτό μυαλό και ανοιχτούς, δημιουργικούς ορίζοντες που μας θυμίζει ότι η κιθάρα είναι μια γέφυρα από τα «σαλόνια» στα μουσικά «αλώνια».

O Γιώργος Μπεχλιβάνογλου έχει δώσει και συνεχίζει να δίνει διαλέξεις και σεμινάρια σε πολλές πόλεις εντός και εκτός Ελλάδας και έχει παίξει σε πολλά διεθνή φεστιβάλ. Έχει συμπράξει με μεγάλες ορχήστρες και σπουδαίους μαέστρους.

Συναυλιακές στιγμές που έχουν μείνει άσβεστες στη μνήμη του είναι αυτές που «όταν βρίσκεσαι πάνω στη σκηνή, συμβαίνει ένα θαύμα. Ο μουσικός νιώθει στις κορυφαίες στιγμές εξαϋλωμένος, σαν να πετάει με τα δικά του φτερά, σαν να παρακολουθεί ολόκληρη τη συναυλία από κάπου εκεί ψηλά. Είναι τότε που γίνεται τόσο ευαίσθητος ώστε ανατριχιάζει με την ίδια του την ερμηνεία και παράλληλα τόσο δυνατός ώστε νιώθει ότι μπορεί να ελέγχει μέχρι και την αναπνοή του κοινού. Είναι τότε που ο χρόνος συμπυκνώνεται σε ένα πολύτιμο δευτερόλεπτο, στο μηδέν και το άπειρο».

Μία από αυτές τις στιγμές ήταν η πρώτη του σολιστική παρουσία στο εξωτερικό, στο διεθνές φεστιβάλ της πόλης της Λιέγης. Εκεί έγιναν πράξη όλα τα κρυφά όνειρα του νεαρού σολίστα, ενώ η πρώτη του συναυλία με συμφωνική ορχήστρα, στην Κραϊόβα της Ρουμανίας, δυο χρόνια μετά, τον έκανε να νιώσει το μεγαλείο της συνεργασίας με μια μεγάλη ορχήστρα και έναν σπουδαίο μαέστρο, τον Ilarion Ionescu Galati. Η πρόταση που του έγινε να αναλάβει τη διεύθυνση του εκεί φεστιβάλ του προκάλεσε μεγάλη έκπληξη, αλλά και τρόμο για τις μέχρι τότε άγνωστες σε εκείνον ευθύνες μιας τέτοιας επιλογής. Αρνήθηκε! Ήταν μόνο 23 ετών.


Ο Γ. Μπεχλιβάνογλου, τα τελευταία χρόνια, είναι αφοσιωμένος στις χειροποίητες κιθάρες του, τις «Moov Travel Guitar». Είναι μια κιθάρα ιδανική για ταξιδιώτες και όχι μόνο, αναδιπλούμενη αρχικού μεγέθους 38 εκατοστών. Η «Moov Travel Guitar» κατάφερε να φτάσει μέχρι την Αυστραλία χωρίς διαφήμιση ή άλλη προβολή, παρά μόνο με μια διαδικτυακή σελίδα στο Facebook.

«Moov Travel Guitar»

Ο Γιώργος Μπεχλιβάνογλου, τα τελευταία χρόνια, είναι αφοσιωμένος στις χειροποίητες κιθάρες του, κιθάρες με ονοματεπώνυμο, τις «Moov guitars». Μία από αυτές εντυπωσίασε στα διεθνή μουσικά φόρουμ. Η «Moov Travel Guitar» είναι μια κιθάρα ιδανική για ταξιδιώτες και όχι μόνο. Μια αναδιπλούμενη κιθάρα αρχικού μεγέθους 38 εκ. Που, όταν συναρμολογείται, έχει σχήμα φυσικό και ήχο μαγικό!

Το αρχικό κίνητρο ήταν η προσωπική ανάγκη της δημιουργίας μιας κιθάρας silent για αθόρυβη μελέτη, η οποία όμως θα παρήγε φυσικό ήχο και θα απέδιδε την τρισδιάστατη αίσθηση του ηχείου μιας κιθάρας, κάτι που λείπει από τις αντίστοιχες «pocket size» κατασκευές. Η ιδέα υλοποιήθηκε μέσω ενός πρωτοποριακού 3D σχεδιασμού τεσσάρων αποσπώμενων βραχιόνων οι οποίοι αντιγράφουν πιστά τα τέσσερα σημεία του ηχείου που έρχονται σ’ επαφή με το σώμα του κιθαρίστα. Το πείραμα πέτυχε. Κι έτσι αυτό το περίεργο, μίνιμαλ όργανο, που θυμίζει κάτι από Πικάσο, πέρασε από την προσωπική χρήση στα χέρια κι άλλων κιθαριστών. Κιθαριστών με υψηλές απαιτήσεις όπου έγινε βασικό εργαλείο της δουλειάς τους.

Η «Moov Travel Guitar» κατάφερε να φτάσει στις άκρες του κόσμου χωρίς διαφήμιση ή άλλη προβολή, παρά μόνο με μια διαδικτυακή σελίδα στο Facebook. Την ανακαλύπτουν κιθαρίστες από παντού. Κι έτσι ακόμα και τα καγκουρό της Αυστραλίας (photo) έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν τον ήχο της.

Η πρώτη δισκογραφική καταγραφή

Ραδιόφωνα, τηλεοράσεις, κριτικές, έργα γραμμένα γι’ αυτόν και αφιερωμένα σε αυτόν. Παραμένει όμως απλός και, ιδίως, δημιουργικός. Το «All that Guitar» άλμπουμ του 2003, το πρώτο του, ήταν μια παραγωγή επιμελημένη από τον Θάνο Μικρούτσικο. Ήρθε σαν επιβράβευση του μόλις 20χρονου τότε μουσικού στον Διαγωνισμό Κλασικής Κιθάρας στις Αρχάνες της Κρήτης.

Εκεί ο σπουδαίος Έλληνας συνθέτης, όταν τον άκουσε να παίζει υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Αλέξανδρου Μυράτ τη δική του “Σουίτα για Κιθάρα και Ορχήστρα”, θεωρώντας πως ήταν μία από τις καλύτερες ερμηνείες του έργου του, ξεκίνησε μαζί του μια περιοδεία σε πολλές πόλεις της Ελλάδας. Στη διάρκειά της ο Γιώργος του εξέφρασε την επιθυμία να κάνει έναν δίσκο. Χρειάστηκαν μόνο επτά ώρες ηχογράφησης και το “All that Guitar” ήταν γεγονός. Τον τίτλο, που από τότε τον ακολουθεί σαν μια στάση ζωής, του τον οφείλει.

Την καθοριστική αυτή συνεργασία ακολούθησαν πολλές άλλες με γνωστούς Έλληνες και ξένους συνθέτες και τραγουδιστές όπως οι Σταύρος Ξαρχάκος, Λουδοβίκος των Ανωγείων, Χρήστος Θηβαίος, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Δήμητρα Γαλάνη, Γιάννης Κότσιρας, Ηλίας Ανδριόπουλος, Βασίλης Δημητρίου, Μάριος Φραγκούλης, Σταύρος Λάντσιας, Lucio Dalla, Lara Fabian, Steve Balsamo, Madeleine Peyroux και πολλοί άλλοι.

Η συνθετική του ανησυχία βρήκε δρόμο μέσα από το δημιουργικό κιθαριστικό ντουέτο “AnimaCorda”, όπου με τον ομότεχνό του Μιχάλη Μπρούζο εξέδωσαν το 2008 το δεύτερο CD με τίτλο “Lost & Found” από τη δισκογραφική εταιρεία EMI. Στην κοινή πορεία του καταπληκτικού αυτού ντουέτου ήρθε να προστεθεί ο εξαιρετικός Ελληνοπολωνός μουσικός και συνθέτης Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος. Γέννημα της μουσικής τους συμβίωσης ο δίσκος με τα δυο κοντσέρτα μεταξύ άλλων, για μία και δύο κιθάρες, ηχογραφημένος στην ακαδημία μουσικής του Κατοβίτσε και με τον τίτλο που ενώνει τις δυο γλώσσες και τους δυο λαούς “Symbioza”.

All that Guitar Festival: Ένα παγκόσμιο φεστιβάλ κιθάρας θύμα των καιρών

Ξεκίνησε το 2015 σαν ένα αστείο ανάμεσα σε συναδέλφους και φίλους που εκτιμά πολύ, με σκοπό να προσφέρει στην τοπική κοινωνία, και ειδικότερα στους μαθητές των Ωδείων της Κορίνθου και του Λουτρακίου -όπου ο Πειραιώτης Γιώργος ζει μόνιμα εδώ και λίγα χρόνια- κατι διαφορετικό από αυτά που ακούνε, βλέπουν και βιώνουν στην καθημερινότητά τους.

All That Guitar, κι αυτό γιατί, όπως λέει ο διευθυντής του Γιώργος Μπεχλιβάνογλου, σ’ αυτή την διοργάνωση ανοίγουμε την ψυχή και το μυαλό μας σε όλες τις διαφορετικές προσεγγίσεις και νοοτροπίες, σε όλους τους διαφορετικούς τρόπους αυτού του πραγματικά ανεξάντλητου οργάνου και όλα γίνονται ένα, όλα γίνονται μια κιθάρα.

Από την πρώτη του χρονιά, το Φεστιβάλ αγκαλιάστηκε από τον κιθαριστικό κόσμο της χώρας σαν ένα από τα πιο ποιοτικά του είδους. Το αρχικό πανελλήνιο τριήμερο έγινε διεθνές και πενταήμερο. Ανέβηκαν στην σκηνή του κορυφαία ονόματα του εγχώριου και διεθνούς κιθαριστικού και όχι μόνο στερεώματος, μοιράζοντας παράλληλα απλόχερα στα σεμινάρια τις γνώσεις τους σε μικρούς και μεγάλους.

Όμως, το φετινό All that Guitar, με σπουδαίους σολίστες και σύνολα από την Ισπανία (Raphael Aguirre), την Αυστρία (Maria Lydia Mayr), τη Χιλή (Celis Catalan), την Πολωνία (Krzysztof Pelech & Robert Horna Duo) και τη Γαλλία, με τη συμμετοχή του διεθνούς φήμης κιθαρίστα της τζαζ Sylvain Luc και σπουδαία ταλέντα των έξι χορδών που δρουν διδακτικά και καλλιτεχνικά στην Ελλάδα, δυστυχώς αναβλήθηκε λόγω της εκλογικής συγκυρίας. Μαζί του και οι διαγωνισμοί, τα masterclasses, τα εργαστήρια flamenco, jazz, blues, λαϊκής, βραζιλιάνικης κιθάρας και μια πλειάδα άλλων δραστηριοτήτων.

Το επόμενο -με μεγάλες προσδοκίες από πλευράς μας- είναι ήδη στα σκαριά!

 

 

ΜΟΤΟ

Κιθαρίστας, δάσκαλος και δημιουργός. Τον χαρακτηρίζουν η μουσικότητα και τεχνική αρτιότητα. Γεννήθηκε στον Πειραιά και από τα 12 είχε στα χέρια του μια κλασική κιθάρα. Πτυχίο κιθάρας στα 19, δίπλωμα με πρώτο βραβείο στα 21, ανώτερα θεωρητικά, σεμινάρια, διαγωνισμοί, βραβεύσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένας σολίστας της κιθάρας, ένας εργάτης της μουσικής με ανοιχτό μυαλό και ανοιχτούς, δημιουργικούς ορίζοντες

 

Δείτε όλα τα σχόλια